Heritage oddelenie Williamsu: Skutočný poklad Formuly 1
zdroj foto: Williams/Twitter

Heritage oddelenie Williamsu: Skutočný poklad Formuly 1

Ladislav Király
4.1.2017

"Keď sa BMW vrátilo do F1, tak všetko posunulo na omnoho vyšší level," povedal Jonathan Williams. "A nielen z hľadiska konských síl, ale aj z hľadiska zaobalenia motorov. Zvykli sme ich nazývať 'krabice od topánok', pretože boli také malé."

Tím Williams prevádzkuje od roku 2014 aj oddelenie s názvom "Heritage". Ako hovorí už samotné slovo, ktoré môžeme preložiť ako dedičstvo, odkaz či tradícia, ide o úsek zaoberajúci sa históriou. V skutočnosti to sú obrovské sklady skrývajúce poklad, na ktorom inžinieri Williamsu pracovali celé desaťročia.

Hlavnými správcami oddelenia sú dvaja ľudia: syn Franka Williamsa menom Jonathan a Dickie Stanford, ktorý vo Williamse pracuje už 32 rokov; najskôr bol mechanik, potom manažér. Aj vďaka takémuto dlhému pôsobeniu má s jednotlivými autami dostatok skúseností a rýchlo k ním vie priradiť aj jednotlivé súčiastky. 

Novinár Henry Catchpole, ktorý sa po týchto priestoroch poprechádzal, bol uchvátený. "Staré Goodyearky sú pravdepodobne jedným z najväčších hlavybôľov tohto oddelenia, pretože keď sa zničia, budú nenahraditeľné," uviedol vo svojom blogu pre Drivetribe. "Keď chcú s autami jazdiť, tak nasadia nové Avonky historickej špecifikácie, ale pre show-cary potrebujú správny typ spadajúci do daného obdobia."

Na špeciálne upravených regáloch sa nachádzajú historické motory. Niektoré sú skutočné, iné sú len napodobneniny. Autor uviedol, že BMW vyrobilo natoľko dobré "fejky", až je ťažké rozlíšiť ich od skutočných. Pri Renaulte sa to vraj dá.

"Keď sa BMW vrátilo do F1, tak všetko posunulo na omnoho vyšší level," povedal Jonathan Williams. "A nielen z hľadiska konských síl, ale aj z hľadiska zaobalenia motorov. Zvykli sme ich nazývať 'krabice od topánok', pretože boli také malé." 

V niektorých oblastiach tohto tajomného oddelenia sú autá poskladané, v iných sú rozobraté; buď celkom alebo ščasti. Nájde sa tam skutočne všetko a fanúšik motoršportu by bol na hrane svojského orgazmu. Svoje miesto si našli aj laptopy, pomocou ktorých sa autá štartujú. Ani tie nie je ľahké prevádzkovať a podľa autora "autá zostarli omnoho menej ako počítače".

"Dickie prezradil, že práve dokončil klonovanie jedného z laptopov, takže majú zálohu," prezradil Catchpole. "Staré dátové karty, ktoré riadia autá s aktívnym podvozkom, sú ešte problémovejšie. Majú cenu zlata, pretože ostali už len tri."

Zberatelia, ktorí majú dostatok peňazí, si historické autá budú môcť dokonca aj zakúpiť. FW17 so sponzorom Rothmans by mal vyjsť na 650 až 850 000 libier, ale napríklad stroj, s ktorým vyhral Damon Hill v Monze 1993 (FW15C), by mal stáť viac ako milión.

Kto si však takéto auto obstará, musí rátať aj s ďalšími nákladmi. Teoreticky si môže kúpiť len maketu a zavesiť ju na stenu, no ak chce funkčný stroj, potrebuje ho každé dva či tri mesiace zas a zas naštartovať. Pre každý štart je potrebné nové palivo a filtre, čo vyjde na približne 500 libier (liter paliva stojí 12 libier). 

Ak chce Williams ako tím rozbehnúť auto napríklad na Festivale rýchlosti v Goodwoode, vyjde to aj na 20 000 libier. Ak ide o stroj s motorom BMW, tak priamo z Nemecka musí prísť inžinier, ktorý sa venuje čisto pohonnému agregátu.

Súčasťou "Heritage" oddelenia je aj múzeum, v ktorom sa nachádza "najväčšia súkromná zbierka monopostov F1 na svete". Nájdu sa tam stroje Williamsu zo všetkých ročníkov a ich prehliadka stojí 60 libier. Tím musel pre tento účel dokonca niektoré autá vykúpiť od rôznych majiteľov z celého sveta.

Na Williamse z roku 1997 však nie je všetko v poriadku. "Pozri sa sem, na túto ľavú bočnicu... vidíš to poškodenie?" pýta sa autora so šibalským úsmevom Jonathan Williams. Ide o auto FW19, s ktorým Jacques Villeneuve v Jereze 1997 kolidoval s Michaelom Schumacherom. Nemecký pretekár bol napokon uznaný vinným z úmyselného zatočenia do svojho súpera a bol vyradený z majstrovského poradia. Kanaďan získal svoj jediný titul...

Fotografie z Heritage-oddelenia nájdete TU!  

4.1.2017
Odporúčame ti