F1.sk F1.sk

Hydraulické systémy Mercedesu a Red Bullu: Na verejnosť prenikajú ďalšie detaily
zdroj: Mercedes

Hydraulické systémy Mercedesu a Red Bullu: Na verejnosť prenikajú ďalšie detaily

"Klasické fungovanie pružiny bolo lineárne, ale teraz sa hráme s omnoho väčším spektrom nelineárneho fungovania. To nám umožňuje hrať hry s nastavením aerodynamickej platformy presne tak, ako to potrebujeme. Je to ťažšie dosiahnuteľné ako s FRICom, ale v skutočnosti je to tá istá vec," priznáva Paddy Lowe.

V priebehu utorka sa na verejnosť dostala nová téma a postupom času k nám preniká čoraz väčšie a väčšie množstvo informácií. Ferrari malo spochybniť doterajšie závesy, ktoré využívali tímy Mercedes a Red Bull. Išlo o mimoriadne komplexné zariadenia, ktoré dokázali aj bez priameho hydraulického prepojenia predných a zadných závesov napodobňovať fungovanie systému FRIC. Inžinieri to nastavili v podstate legálne a bez mechanického aktivátora, no Scuderia sa pýta: Je to takto ešte legálne?

Ferrari naznačilo, že celý komplexný systém bol úmyselne postavený tak, aby ovplyvňoval aerodynamický výkon auta. Takýto výklad pravidiel by pravdepodobne nebol prípustný a zariadenie by bolo nelegálne. Ibaže zatiaľ nelegálne nie je, aj keď Charlie Whiting už prezentoval svoj negatívny pohľad. Jeho slová v tejto súvislosti nič neznamenajú a protestovať by sa mohlo až počas súťažného víkendu. Ak by to však Mercedes a Red Bull v Austrálii predsa len nasadili a konkurencia by uspela s protestom, vznikol by problém: nasledovala by diskvalifikácia. Takže obe stajne stoja pred otázkou: pokračovať vo vývoji zariadenia alebo sa vrátiť ku konvenčnému riešeniu a zahodiť to, na čom pracovali doposiaľ?

Situácii sa venuje množstvo zdrojov a napríklad Motorsport Magazine pripomína, že všetky súčasné autá majú tretí element závesov - akúsi zdvihovú pružinu. "Tá kontroluje vertikálnu pevnosť auta," píše Mark Hughes. "Keďže aerodynamická záťaž vyvíjaná na auto je pri rôznych rýchlostiach premenlivá, táto pružina je cenná hlavne pri rozdeľovaní záťaže vytváranej v zákrutách (na ktorú nereaguje) od tej, ktorá je vytváraná prítlakom tlačiacim súčasne na obe strany auta (na túto reaguje). Keď je potrebné, tak závesom pridá potrebnú tvrdosť, no v zákrutách ostáva neutrálna. Takéto pružiny majú všetky autá už mnoho rokov."

Mercedes a Red Bull však mali v priebehu minulého roku zájsť o krok ďalej a tieto zdvihové pružiny "skombinovali s hydraulickou aktiváciou. Pohyb závesov im to umožnilo využiť na vytvorenie hydraulického tlaku, ktorý mohol fungovať ako energetické úložisko. No a táto energia mohla byť v prípade potreby využitá tak, aby manipulovala závesmi a aby tak bola získaná výhoda."

Kedysi to celkom jednoducho robil systém FRIC, ktorý však bol v roku 2014 zakázaný. Hydraulické prepojenie prednej a zadnej nápravy od toho okamihu nie je povolené, ibaže výhody systému sa dali replikovať aj inak. Pochopiteľne nie "aktívne", pretože to je zakázané už od roku 1994. FIA vtedy potrebovala zakázať aktívne závesy Williamsu. Mercedes a Red Bull však v rámci zdvihových pružín vyvinuli mimoriadne komplikovaný hydraulický systém, ktorý autám dovolil správať sa veľmi špecificky a pravdepodobne preddefinovane.

Čo je rovnako zaujímavé, na oboch autách funguje táto vecička o niečo inak. V prípade Mercedesu sa stará o udržiavanie balansu v širokom spektre rôznych zákrut, a to "manipulovaním aerodynamickej platformy auta". V prípade Red Bullu je to o tom, aby tím mohol využívať vysoký sklon auta, teda aby mohol mať zadnú časť omnoho vyššie ako prednú. Za určitej záťaže sa však zadná časť vďaka hydraulike dokáže posunúť nižšie, vďaka čomu tím na rovinkách dosahuje vyššie rýchlosti.

Technický riaditeľ Mercedesu Paddy Lowe to vysvetľoval už v priebehu minulého roku. "Zákaz FRICu nás prinútil vytvoriť systémy pružín a tlmičov, ktoré budú na záťaž reagovať omnoho komplexnejšie," cituje ho Motorsport Magazine. "Klasické fungovanie pružiny bolo lineárne, ale teraz sa hráme s omnoho väčším spektrom nelineárneho fungovania. To nám umožňuje hrať hry s nastavením aerodynamickej platformy presne tak, ako to potrebujeme. Je to ťažšie dosiahnuteľné ako s FRICom, ale v skutočnosti je to tá istá vec."

"Máme kombináciu rôznych vecí, ktoré robíme v závislosti od rôznych okruhov s rôznymi požiadavkami. Je to hranie hry medzi aerodynamickými a mechanickými aspektmi závesov. Je to o udržaní balansu v rôznych oblastiach okruhu pri rôznych rýchlostiach dosahovaných v jednotlivých zákrutách," prezrádzal ďalej Paddy Lowe, podľa ktorého sú závesy "rok čo rok komplexnejšie. Nerobíme nič mimoriadne chytrácke, ale je to len omnoho komplexnejšie."

"Ak by jazdci z minulosti sadli do týchto áut, boli by unesení tým, ako dobre sú vybalansované. Dnes vieme auto postaviť omnoho precíznejšie a 'opakovateľnejšie'. Úroveň, na ktorú šijeme aerodynamické a mechanické platformy doslova zákrutu po zákrute - alebo vďaka brzdovému balansu aj v rámci zákruty - a všetky tieto veci, dostávajú auto v priebehu víkendu takmer do optima, až jazdci povedia: 'Nič netreba vylaďovať, je to perfektne vybalansované auto'," skonštatoval Paddy Lowe, podľa ktorého bolo v minulosti možné monopost nastaviť optimálne len na niektoré zákruty, pričom v iných bolo horšie. Každý to musel akceptovať. Vďaka novým systémom závesov sa však pravdepodobne dá naprogramovať aj celé kolo.

Zdroj pripomína aj to, že hydraulická časť zdvihového tlmiča monopostu Red Bullu nebola "in situ" viditeľná. Ale keď potrebovali inžinieri vykonať určité úpravy, tak okolo svojho stroja postavili ľudskú hradbu, ktorá zvedavému oku bránila vo výhľade. "Red Bullu to umožnilo jazdiť s takým sklonom auta, aký nebol možný od čias fúkaných difúzorov," konštatuje Mark Hughes. "Výhody tejto hydraulickej aktivácie boli pre Red Bull natoľko veľké, že tím sa dokonca vzdal svojej S-šachty. Inak by totiž nemal dostatok miesta na umiestnenie hydraulických potrubí a akumulátorov."

Teraz to vyzerá tak, že Mercedes a Red Bull o svoju výhodu prídu. V tejto súvislosti sa však musíme opýtať ešte jednu otázku: Komu to uškodí viac? Ktorý z týchto tímov mal radikálnejší a lepšie fungujúci systém? Odpoveď na túto otázku sa pravdepodobne nikdy nedozvieme, ale dva spomínané tímy by v konečnom dôsledku mohli prísť o veľmi zaujímavú konkurenčnú výhodu.

Najnovšie z kategórie: Paddy Lowe

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk