Podarí sa Ferrari vystaviť STOPku systému závesov, ktorými ohúril Mercedes?
zdroj foto:

Podarí sa Ferrari vystaviť STOPku systému závesov, ktorými ohúril Mercedes?

3.1.2017

Hlavný dizajnér Ferrari Simone Resta sa listom informoval o tom, či sú ním opísané formy závesov legálne a od riaditeľa pretekov Charlieho Whitinga prišla negatívna odpoveď. Spôsobí to prevrat?

Vyzerá to tak, že na svete je nová kauza. Scuderia Ferrari spochybnila technológiu, ktorú mal predstaviť Mercedes, no a nie je vylúčené, že v dôsledku toho bude viacero tímov - okrem Mercedesu minimálne Red Bull - musieť prerobiť systémy svojich závesov. Majstrovský tím podľa všetkého patril medzi tie, ktoré vyvíjali hydraulické systémy napomáhajúce lepšej stabilite šasi po tom, ako bol v roku 2014 zakázaný systém FRIC. Auto tak bolo stabilnejšie pri brzdení, akcelerácii i pri prejazde zákrut. Zjednodušene povedané nenakláňalo sa dopredu, dozadu, do strán a lepšie sa dokázalo vyhnúť "bottomingu", teda odieraniu podlahy.

Podľa Autosportu ide o to, že Mercedes umiestnil do systému závesov aj tretí element, ktorým kontroluje ich vertikálny posun. "Výhody tohto systému boli v roku 2016 zrejmé, ale teraz sú pod mikroskopom, pretože Ferrari svojou predvianočnou korešpodenciou s FIA spochybnilo využívanie takýchto konceptov," píše Autosport. Vplyv to môže mať aj na Red Bull, ktorému sa "opäť podarilo využiť radikálne sklony auta dôležité pre jeho aerodynamický koncept." A pravdepodobne práve vďaka upraveným závesom.

Hlavný dizajnér Ferrari Simone Resta v tejto súvislosti poslal list riaditeľovi pretekov Charliemu Whitingovi a súčasne ho rozposlal aj na adresu všetkých tímov. V ňom uviedol, že jeho tím zvažuje nasadenie systému schopného napodobniť FRIC aj bez toho, aby prišlo k fyzickému prepojeniu prednej a zadnej časti auta. Otázka znela tak, či by takýto systém neporušil Článok 3.15 Technických pravidiel F1, ktorý zabraňuje využívaniu pohyblivých aerodynamických zariadení schopných napomôcť aerodynamickým charakteristikám auta.

"Zvažujeme zavedenie zariadení týkajúcich sa závesov, ktoré by nám mohli pomôcť k výkonnostnému zlepšeniu. Ide pritom o komplexnejšiu funkciu záťaže vyvíjanej na kolesá, ako tá, ktorá by bola dosiahnutá jednoduchou kombináciou pružín, tlmičov a inerterov," napísal Resta. "Vo všetkých prípadoch by (súčiastky závesov) boli nainštalované medzi určité kombinácie odpruženej časti auta a dvoch vahadiel závesov na jednej náprave. To všetko v záujme dosiahnutia podobného efektu ako ponúkal systém FRIC, ale bez potreby prepojenia prednej a zadnej časti auta."

V konečnom dôsledku vraj ide o také zariadenia, ktoré obsahujú akési pohyblivé pružiny využívajúce energiu vznikajúcu pri zaťažení kolies. Dokážu fungovať tak, že napokon upravujú pozíciu zdvihovej pružiny. Dôsledkom tohto všetkého je vplyv na jazdnú výšku auta a tým pádom i na aerodynamický výkon. "A to do tej miery, že podľa nás sa to oplatí spraviť aj napriek dodatočnej váhe a komplexnosti dizajnu," prízvukoval Talian.

Scuderia sa v konečnom dôsledku zaujíma o to, či je finálny efekt "kompletne náhodný v súlade s hlavným zámerom nasadenia systému závesov" alebo bol "vynájdený preto, aby priamo ovplyvňoval aerodynamický výkon auta". Nuž a v tejto súvislosti je zrejmé, že ak ide o neskôr spomínaný efekt, tak to v súlade s pravidlami s veľkou pravdepodobnosťou nebude.

Autosport už informoval aj o odpovedi riaditeľa pretekov Charlieho Whitinga. Ten potvrdil, že takto fungujúce systémy závesov by neboli v súlade s výkladom pravidiel. Nie je stopercentne zrejmé, že Mercedes alebo Red Bull nasadzujú práve niečo takéto, ale keď Ferrari týmto štýlom požiadalo o výklad pravidiel, malo by to byť takmer jasné. Ak by niekto súťažne nasadil takéto auto, mohlo by byť okamžite napadnuté a vyradené z výsledkovej listiny danej veľkej ceny.

Whiting bol vo svojej reakcii sčasti opatrný a odpísal, že takéto systémy, ktoré dokážu upravovať prirodzenú reakciu systému závesov, by boli "pravdepodobne" v rozpore s Článkom 3.15 Technických pravidiel F1. Svoje slová volil takticky, pretože o tom, či by to bolo v rozpore, nemôže rozhodnúť. V súvislosti s prípravou na novú sezónu je to však veľmi zaujímavá téma, ktorá môže mať v tejto fáze vývoja enormný, možno až rozhodujúci, vplyv. Ak by to skutočne viedlo k zákazu riešenia Mercedesu, stajňa so sídlom v Brackley by mohla prísť o jednu zo svojich konkurenčných výhod.

Zdroj však píše aj o tom, že dotknuté tímy celý tento proces spochybnili a majú vlastné vysvetlenia. Je teda pravdepodobné, že v najbližších dňoch sa o tejto téme ešte bude hovoriť.

[twitter-816299420031602688]

3.1.2017

Komentáre

Odporúčame ti