F1.sk F1.sk

Newey by zakázal veterné tunely, obmedzil CFD a stopol motorový trend
zdroj: Red Bull Racing

Newey by zakázal veterné tunely, obmedzil CFD a stopol motorový trend

"Môj osobný názor je taký, že by to mala byť bitka jazdcov v kombinácii s kreativitou inžinierov. To znamená, že to nemôže byť len bitka zdrojov, pričom z inžinierskeho pohľadu to je už asi práve tak," konštatuje Adrian Newey.

Na Formulu 1 čakajú pomerne zásadné zmeny pravidiel. V továrňach jednotlivých tímov sa v týchto týždňoch intenzívne pracuje na vývoji nových áut, ktoré budú o dvadsať centimetrov širšie, budú mať aj širšie krídla, za prednými kolesami budú môcť byť zaujímavejšie riešené deflektory a očakáva sa, že sa vrátia aj horné "žraločie" plutvy. Okrem toho budú pneumatiky širšie o 25 percent, takže aerodynamici začínajú v podstate celkom od nuly.

Predpokladá sa, že súčasná Formula 1, v ktorej do značnej miery rozhodovali motory, bude minulosťou. Hovorí sa o tom, že do popredia by mohlo viac vystúpiť šasi, no a ak by to tak skutočne bolo, musíme predpokladať silu Red Bullu. Ten má totiž vo svojich radoch dizajnérskeho génia Adriana Neweyho, ktorému podobné fázy historicky vždy vyhovovali.

"Takmer s určitosťou to bude znamenať, že autá na štartovom rošte budú od seba spočiatku o niečo ďalej," zamyslel sa Newey v rozhovore pre Sky Sports F1. "Vždy, keď príde zmena pravidiel, tak niektoré tímy ju prečítajú lepšie ako ostatné. Zvyčajne ju prečítajú lepšie veľké tímy, ktoré majú väčšie zdroje, ale pri poslednej poslednej veľkej zmene v roku 2009 to tak nebolo. Správne ich prečítal tím Brawn a my, pričom velikáni ako Ferrari a McLaren sa trochu trápili."

"Pri každej zmene pravidiel máte množstvo nápadov, ktoré potrebujete pretaviť v správne smerovanie a vo filozofiu auta. Aj keď patríme medzi väčšie tímy, nemáme zdroje na to, aby sme sa súčasne pozreli na všetky možné cesty. Je to o prístupe 'táto cesta je podľa nás správna' a dúfame, že máme pravdu. Ale vždy existuje šanca, že cesta alebo smer, ktorým sa ubral niekto iný, je lepšia," skonštatoval Angličan.

{+t102458}

V ďalšej fáze rozhovoru Newey zdôraznil, že posledné smerovanie F1 sa mu nepozdáva. Do veľkej miery išlo o nové hybridné pohonné jednotky, ktorými sa niekoľko automobilových spoločností pokúšalo ohúriť svet. Bola to však mimoriadne drahá cesta, ktorá viedla k tomu, že v F1 rozhodovali motory. No a keďže Red Bull ich výrobu nezastrešuje, bol v tom jeho mínus.

"Je Formula 1 technickou výstavnou sieňou výrobcov motorov alebo vitrínou ich zručnosti? Alebo je divadlom, ktoré zahŕňa kombináciu človeka a stroja?" pýtal sa Adrian Newey. "V závislosti od toho, kým ste, uprednostňujete jednu alebo druhú cestu. Môj osobný názor je taký, že by to mala byť bitka jazdcov v kombinácii s kreativitou inžinierov. To znamená, že to nemôže byť len bitka zdrojov, pričom z inžinierskeho pohľadu to je už asi práve tak."

"Bolo by rozhodne možné prísť so sadou pravidiel, ktorá by ocenila kreatívnosť a nie len počet ľudí. Rozpočtový strop je veľmi ťažko uplatniteľný, ale mohli by sme prísť s obmedzením zdrojov - určite v oblasti šasi," zamýšľal sa Newey. "Mohli by sme obmedziť zdroje určené na výskum - ešte viac, ako je to v súčasnosti. Možno by sme mohli celkom zakázať využívanie veterného tunela, viac obmedzovať CFD. Ak by sme to obmedzili, tak by nemalo význam mať také množstvo inžinierov..."

"Z motorového hľadiska je môj osobný názor taký - a som si istý, že je veľmi kontroverzný - že celé tieto reči, ktoré sa výrobcovia snažia prezentovať, hovoriace o tom, že vďaka tomu zlepšia svoj produkt pre cestné autá... Ak by to tak bolo, tak v budúcnosti, resp. približne v piatich rokoch, by mali byť v automobilovom sektore preukázateľne pred svojimi konkurentmi. Ale ja akosi predpokladám, že to tak nebude. Mám teda tendenciu tvrdiť, že ide len o marketingový dríst," dodal Adrian Newey, ktorý teda odkazy na značnú relevantnosť pre automobilový sektor akosi neberie.

{+t102911}

Najnovšie z kategórie: Adrian Newey

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk