F1.sk F1.sk

Vrátia sa na monoposty opäť horné plutvy?
zdroj: McLaren

Vrátia sa na monoposty opäť horné plutvy?

Nové aerodynamické pravidlá by vraj mali priniesť starosti hlavne Mercedesu a podľa informácií Auto Motor und Sportu môžeme očakávať návrat horných plutiev, ktoré sme registrovali v rokoch 2009 či 2010.

Nie je to tak dávno, čo sme na monopostoch Formuly 1 registrovali akési horné, resp. žraločie plutvy, ktoré sa tiahli od airboxu až po zadné krídlo. Pochopiteľne, že to bolo robené z aerodynamických dôvodov, ale prinášalo to aj negatíva: nie každému sa totiž takéto autá páčili. Z bočného pohľadu vraj vyzerali ako kombi.

Podľa Auto Motor und Sportu by sme od budúceho roku mali očakávať návrat týchto plutiev. Spôsobia to nové aerodynamické pravidlá, podľa ktorých už zadné krídlo nebude 95 centimetrov nad zemou, ale len 80, no a okrem toho nebude široké 75, ale až 95 centimetrov.

"To znamená, že v tejto pozícii bude zachytávať všetok zvírený vzduch produkovaný prednou časťou auta," píše Auto Motor und Sport. "Pri aktuálnych krídlach je to tak, že zlý vzduch mieri popod krídlo."

{+t58336}

Predpokladať by sme mali aj to, že najmenší problém s novinkou budú mať v Red Bulle, Force Indii a v McLarene, pretože autá týchto tímov majú najväčší sklon. Predná časť je omnoho nižšie položená ako zadná, pričom by malo ísť až o 1,9 stupňa. Adrian Newey staval svoje autá vždy takto a teraz by mu to malo pomôcť. Problém by naopak mali mať v tímoch Mercedes, Renault alebo Sauber, kde majú len približne jednopercentný sklon.

Práve riešenie s plutvou by malo v tomto smere pomôcť a na vstupe do zákrut udržať vzduchové turbulencie preč od zadného krídla. "Z prostredia tímov počujeme, že prakticky všetky stajne nastúpia s takouto kombi-verziou," informuje zdroj, podľa ktorého by sa pre klasický a doteraz známy variant mohol rozhodnúť pravdepodobne len Red Bull, prípadne niekto s podobnou stavbou auta.

"Keďže je problém všetkým dobre známy, Red Bull sa na zasadnutí technickej pracovnej skupiny pokúsil FIA primäť k tomu, aby túto plutvu z estetických dôvodov zakázala," prezrádza AMuS. "Pochopiteľne išlo o zámienku. V Milton Keynes veľmi dobre vedia, že zákaz by uškodil hlavne hlavnému rivalovi z Mercedesu."

{+t27949}

Podľa spomínaného zdroja musíme očakávať, že Mercedes ostane verný svojmu súčasnému aerodynamickému konceptu a malému sklonu. Má s ním skúsenosti, dobre ho pozná a sotva by chcel presedlať na podobný prístup, akým je charakteristický napríklad Red Bull. Všetky doterajšie dáta by mu totiž boli zbytočné.

"Ale ešte jeden detail v pravidlách pomôže konceptu výrazného sklonu auta. Vďaka novej slobode týkajúcej sa deflektorov umiestnených pred bočnicami je jednoduchšie vytvárať umelé zvírenia, ktoré z hľadiska vzdialenosti k vozovke 'utesnia' bočné strany podlahy. Práve v tom je v súčasnosti problém áut, ktoré majú vysoko položenú zadnú časť. Tým pádom majú Red Bull a spol. v rukách nový nástroj, vďaka ktorému môžu autá v zadnej časti ešte viac zdvihnúť," dodáva Auto Motor und Sport.

[anketa-220]

Najnovšie z kategórie: Technika

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk