F1.sk F1.sk

Johansson žiada zastaviť aerodynamické šialenstvo
zdroj: Red Bull Racing

Johansson žiada zastaviť aerodynamické šialenstvo

"S autom so silným prítlakom vie jazdiť ktokoľvek. Keď je auto totálne prilepené k trati, tak v tom predsa nie je žiadna odvaha. Pretekársky šport vďaka tomu bude ešte viac ako videohra."

Od roku 2017 budú dianie v F1 upravovať nové technické pravidlá. Šasi bude o dvadsať centimetrov širšie, predné i zadné krídla takisto, väčšie budú i pneumatiky. Navyše budú platiť aj nové aerodynamické úpravy a táto oblasť nebude taká zviazaná ako doposiaľ. To znamená, že dizajnéri sa so svojimi autami budú môcť viac vyhrať.

Stroje budú v konečnom dôsledku rýchlejšie v zákrutách a pomalšie na rovinkách, no viacero odborníkov už potvrdilo, že pretekárskemu športu to uškodí. Tieto slová viackrát zopakoval napríklad uznávaný odborník Williamsu Pat Symonds, ale nie je v tom sám.

"Všeobecný konsenzus je podľa všetkého taký, že autá budú v budúcom roku vďaka dodatočnému prítlaku ťažšie ovládateľné a tí odvážni a dobrí vraj vyniknú viac ako dnes," uviedol vo svojom blogu bývalý pretekár Stefan Johansson. "Ale ja s tým totálne nesúhlasím..."

"S autom so silným prítlakom vie jazdiť ktokoľvek. Keď je auto totálne prilepené k trati, tak v tom predsa nie je žiadna odvaha. Pretekársky šport vďaka tomu bude ešte viac ako videohra. Odvaha vstupuje do hry vtedy, keď s autom balansujete na hrane priľnavosti a veľmi rýchlymi zákrutami prechádzate na absolútnom limite. Tak, ako to kedysi zvyklo byť v Eau Rouge. Dnes to už takmer ani nie je zákruta a vôbec si neviem predstaviť, aké to bude v budúcom roku," zamyslel sa Švéd.

Podľa Johanssona napokon autá "prerastú" okruhy a budú natoľko dokonalé, že pretekárom bude stačiť točiť volantom. Nepocítia limit. "Technické pravidlá v F1 sú už natoľko komplikované, že skutočne ich pochopia len inžinieri. Práve preto píšu technické pravidlá do veľkej miery oni. Dokonca mám pocit, že istým spôsobom si takto zabezpečujú svoju prácu."

"Ale ja zas a znova opakujem, že ak s tým nikto nič nespraví, tak aerodynamika a nekonečné hľadanie silnejšieho prítlaku zabijú tento šport," prízvukoval bývalý pretekár Ferrari či McLarenu, ktorý v F1 vybojoval tucet pódií. "Nemá to žiadny význam okrem toho, aby bolo auto rýchlejšie; a to pri nákladoch, pri ktorých by vaše oči zaplakali..."

"Top tímy dnes zamestnávajú v oddeleniach dizajnu a inžinieringu okolo 200 ľudí, pričom polovica z nich sú aerodynamici. Tí sa môžu starať len o dolaďovanie a vybrusovanie natoľko striktne definovaného aerodynamického balíka, že ak by sme všetky autá nalakovali na bielo, musel by som niekoho poprosiť o to, aby mi povedal, ktoré auto je ktoré. Dnes už nevidíme žiadne inovácie, je to len nekonečné babranie sa v detailoch v záujme získania dodatočného pol percenta tu a štvrť percenta tam," dodal Stefan Johansson.

Najnovšie z kategórie: Stefan Johansson

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk