Ako fungujú nové spojkové pravidlá?
zdroj foto:

Ako fungujú nové spojkové pravidlá?

21.3.2016

Od Veľkej ceny Austrálie vstúpilo do platnosti nové pravidlo využívania spojky počas štartovej procedúry. Doposiaľ boli jazdci zvyknutí na štart prostredníctvom dvoch spojkových páčok, ale po novom môžu využívať len jednu.

Od Veľkej ceny Austrálie vstúpilo do platnosti nové pravidlo využívania spojky počas štartovej procedúry. Doposiaľ boli jazdci zvyknutí na štart prostredníctvom dvoch spojkových páčok, ale po novom môžu využívať len jednu. Nie každému je to pochuti a objavili sa aj prirovnania, že Formula 1 sa vracia v čase.

Nové pravidlá schválili kompetentní ešte v lete minulého roku. V tom období bola nespokojnosť s tým, že jazdci nemajú v rukách celú moc nad ovládaním auta a v mnohom sú "riadení na diaľku". Sprísnili sa aj štartové procedúry, ale napríklad nové spojkové riešenie bolo odložené až na začiatok tohto ročníka. Od Veľkej ceny Belgicka 2015 však už boli sprísnené pravidlá týkajúce sa bodu optimálneho záberu spojky.

"Kým sa počas štartovej procedúry neobjaví jasne identifikovateľná chyba, tak jazdec môže na ovládanie jedinej povolenej spojkovej páčky na štarte využiť len jednu ruku," stálo v nóte, ktorú poslal tímom šéf pretekov Charlie Whiting počas zimy. Mal totiž pocit, že dovtedy napísané pravidlá ponúkajú priestor pre špekulovanie a hľadanie šedých zón. Brit ďalej pokračoval: "Toto nevylučuje umiestnenie aj druhej páčky, ale pri samotnom štarte môže byť využitá len jedna."

"Ak sú nasadené dve páčky, tak nie je povolená žiadna interakcia medzi nimi a ani žiadne spojenie so štandardnou elektronickou jednotkou. A čo viac, súťažiaci musia byť schopní demonštrovať, že každá z páčok môže byť ovládaná len jednou rukou," dodal Charlie Whiting.

Takto by mala byť v rukách jazdca väčšia moc, pretože druhou spojkovou páčkou si vedel pri štarte pomôcť a situáciu zjednodušiť. Nové pravidlá by mohli vytvoriť priestor pre dodatočné chyby, no na druhej strane sa dá predpokladať, že jazdci si všetko dokonale natrénujú a chybovať nebudú.

O jednoduchšie vysvetlenie fungovania spojkovej procedúry sme požiadali technického odborníka Mária Keszeliho. "Rozbeh s monopostom je teraz trochu viac podobný rozbehu s bežným autom," opísal Keszeli (sledujte Mária na Twitteri a Facebooku) pre F1.sk novú procedúru. "Ešte vlani sa používali dve spojkové páčky, vďaka čomu sa dala preskočiť tá fáza, kedy v aute stojíš na mieste a púšťaním spojkového pedálu hľadáš bod záberu spojky. Dalo sa lepšie sústrediť už na samotný rozbeh. Jedna spojková páčka v podstate slúžila na to, aby sa auto nehýbalo pred zhasnutím svetiel a druhou spojkovou páčkou sa regulovalo pretáčanie zadných kolies."

Doposiaľ to fungovalo tak, že pilot na štarte zatlačil jednu spojkovú páčku úplne na doraz - v podstate rovnako, ako v bežnom aute zatlačíme spojkový pedál až na podlahu - zaradil jednotku a vytočil otáčky. Druhú páčku však zatlačil len menej; v ideálnom prípade presne do bodu záberu spojky. 

"Spojka sa v danom prípade riadi tou páčkou, ktorá je zatlačená viac, takže auto stojí," pripomínal ďalej Mário Keszeli. "Po zhasnutí svetiel na štarte pretekár úplne pustil prvú páčku, kým druhú držal zatlačenú v bode záberu. V tomto momente sa už auto hýbe, pilot postupne púšťa aj druhú páčku a hrá sa s plynom, aby zbytočne nepretáčal zadné kolesá."

To, čo sa robilo s dvoma páčkami, sa teraz na začiatku pretekov robí len s jednou. "Spojková páčka sa zatlačí až na doraz, zaradí sa prvý prevodový stupeň a motor sa vytočí do otáčok," opísal slovenský odborník novú procedúru. "Po zhasnutí svetiel sa páčka jemne uvoľní do bodu záberu. Auto sa hýbe, jazdec páčku postupne púšťa a hrá sa s plynom, aby príliš nepretáčal kolesá."

Dodajme, že prvý tím, ktorý umiestnil ovládanie spojky na volant, bol v roku 1994 McLaren. Ten tak ale spravil len na aute Miku Häkkinena, ktorému vyhovovali dva pedále pri nohách. Jeho kolegovia Martin Brundle a neskôr aj David Coulthard si ponechali tri pedále, pretože uprednostňovali brzdenie pravou nohou. Tu niekde sa to začalo...

21.3.2016

Komentáre

Odporúčame ti