F1.sk F1.sk

Newey: F1 sa zas zmení na preteky v míňaní peňazí
zdroj: Red Bull Racing

Newey: F1 sa zas zmení na preteky v míňaní peňazí

Zrušenie žetónového systému od roku 2017 bude mať na vývoj situácie v oblasti pohonných jednotiek úplne opačný vplyv, než sa vedenie Formule 1 snaží dosiahnuť. Podľa Neweyho to nielen vystrelí cenu motorov do závratných výšok, ale aj spôsobí prehĺbenie dominancie Mercedesu a Ferrari.

Zrušenie žetónového systému od roku 2017 bude mať na vývoj situácie v oblasti pohonných jednotiek úplne opačný vplyv, než sa vedenie Formule 1 snaží dosiahnuť, varuje Adrian Newey. Podľa technického šéfa Red Bullu to nielen vystrelí cenu motorov do závratných výšok, ale aj spôsobí prehĺbenie dominancie Mercedesu a Ferrari. "Len narastú výdavky, nič viac," myslí si Newey.

Táto zmena bola potvrdená Cyrilom Abiteboulom minulý týždeň ako súčasť dohody výrobcov v snahe dodávať súkromným tímom motory lacnejšie. Cena šesťvalcových turbomotorov je totižto až dvakrát vyššia ako pri osemvalcoch z éry pred rokom 2014 a práve zmrazenie vývoja žetónmi spôsobila, že Mercedes, ktorý sa lepšie rozbehol, získal nedostihnuteľný náskok.

Podľa Neweyho bol problém v tom, že pôvodná dohoda nebola dodržaná v plnom znení. "Dohoda z rokov 2012 až 2013 znela, že časom sa zmrazí vývojov motorov s tým, že slabším tímom bude naďalej umožnené pracovať na výkone. To sa však nestalo," hovorí Newey v rozhovore s agentúrou Reuters. "Vznikla z toho teda naháňačka, kto minie viac peňazí. Z obnosov, ktoré minú veľké tímy je mi až do plaču a pre Renault, ktorý nie je pripravený toľko investovať to znamená, že strata bude ešte väčšia a nie menšia."

Britský inžinier rovnako načrtol, že za rozdielnym výkonom továrenských a zákazníckych tímov môže byť softvérové obmedzenie. "Je zaujímavé, že existujú pravidlá, podľa ktorých musí dodávateľ poskytnúť rovnaký hardvér ako má ich tím, no nikto im nekáže poskytnúť aj rovnaký softvér. A keďže im to kontrakty nedovoľujú, nikto sa na toto nemôže sťažovať."

Renault, s ktorým Red Bull bude napriek búrlivému vzťahu počas ostatnej sezóny pokračovať aj v roku 2016 s motorom pod značkou TAG Heuer, však bol výnimkou. "Oni nám vždy dodávali to isté v každom jednom ohľade." A čo prípadné pokračovanie ich spolupráce aj naďalej? "Existuje tu taká možnosť," pripúšťa Adrian Newey. "Problémom však bude, keď Renault nebude schopný držať tempo v míňaní a vývoji. Potom sa ocitneme v pozícií, že ani jeden z nás nebude konkurencieschopný."

Red Bull vyhral v roku 2014 tri preteky, no o sezónu neskôr obišiel naprázdno. Podľa Neweyho za to mohol práve motor. "Motor odfotiť nemôžete, aspoň nie tie vnútorné časti. Preto keď získate náskok, viete to chvíľu ustrážiť," hovorí a dodáva, že niekedy sa dá zlepšiť v tejto oblasti len tak, že získate know-how z iného tímu. "Tak to teda bolo minulý rok s Ferrari, ktoré získalo niekoľko inžinierov z Mercedesu. Tí priniesli svoje znalosti a umožnili tak Ferrari spraviť s výkonom motora veľký krok vpred," dodáva.

Najnovšie z kategórie: Adrian Newey

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk