F1.sk F1.sk

FIA publikovala závery k Bianchiho nehode, správa má 396 strán
zdroj: Marussia F1 Team

FIA publikovala závery k Bianchiho nehode, správa má 396 strán

Pohľad na udalosti vedúce k Bianchiho nehode indikuje, že sa udialo niekoľko kľúčových záležitostí, ktoré mohli mať vplyv na nehodu. Nedá sa vypichnúť jediná, ktorá by to zapríčinila.

Od nehody Julesa Bianchiho uplynuli takmer presne dva mesiace a na verejnosti sa objavila súhrnná správa odborného grémia, ktorá má neuveriteľných 396 strán. Odborníci podrobne rozanalyzovali situáciu zo 43. kola Veľkej ceny Japonska, kedy Bianchi v siedmej zákrute stratil kontrolu nad svojou Marussiou a vletel pod žeriav odstraňujúci monopost Adriana Sutila. Ten na rovnakom mieste havaroval o kolo skôr.

Bianchi na to nepríjemne doplatil a aj po dvoch mesiacoch leží s difúznym axonálnym poranením mozgu v nemocnici a podľa všetkého ešte stále nie je pri vedomí. Jeho zdravotný stav však už dovolil prepravu z Japonska do francúzskeho Nice.

Závery vyšetrovania:

Pohľad na udalosti vedúce k Bianchiho nehode indikuje, že sa udialo niekoľko kľúčových záležitostí, ktoré mohli mať vplyv na nehodu. Nedá sa vypichnúť jediná, ktorá by to zapríčinila.

1. sčasti mokrá pretekárska línia v siedmej zákrute bola náhle zúžená kvôli vode, ktorá pritekala na trať a popri nej tiekla dolu kopcom. Tak Sutil, ako aj Bianchi o kolo neskôr, stratili kontrolu v tomto mieste siedmej zákruty.

2. Sutilovo auto bolo odstraňované mobilným žeriavom v okamihu, kedy Bianchi vstúpil do sektorov 7 a 8, ktoré zahŕňajú aj časť siedmej zákruty, kde prebiehalo odstraňovanie auta. Sektory 7 a 8 boli pod dvojitými žltými vlajkami.

3. Bianchi nespomalil dostatočne na to, aby sa vyhol strate kontroly nad autom na rovnakom mieste okruhu ako Sutil.

4. keď sa jazdec drží požiadaviek dvojitých žltých vlajok stanovených Dodatkom H, Článku 2.4.5.1.b, tak by nemal byť žiadny z účastníkov a ani oficiálnych zástupcov okruhu vystavený okamžitému alebo fyzickému nebezpečenstvu.

5. opatrenia po Sutilovej nehode boli v súlade s pravidlami a s ich interpretáciou po 384 incidentoch z predchádzajúcich ôsmich rokov. Bez ohľadu na spätný pohľad na udalosti neexistovala žiadna zrejmá príčina, prečo by malo pred alebo po Sutilovej nehode vyjsť na trať safety car.

6. Bianchi prehnane reagoval na pretáčavosť auta, takže z trate vyšiel skôr ako Sutil a mieril k bodu, ktorý sa nachádzal vyššie pri danej bariére. Žiaľ, pred touto časťou bariéry sa nachádzal mobilný žeriav a on pod ním uviazol - vo vysokej rýchlosti vletel pod jeho zadnú časť.

7. počas dvoch sekúnd, kedy Bianchiho auto opúšťalo trať a križovalo výbehovú zónu, stlačil súčasne plyn i brzdu - použil obe nohy. Algoritmus FailSafe je dizajnovaný tak, aby v tom prípade anuloval plyn a zastavil motor, ale bol obmedzený koordinátorom krútiaceho momentu, ktorý kontroluje zadný systém brake-by-wire. Bianchiho Marussia mala unikátny dizajn tohto systému, ktorý sa ukázal ako nekompatibilný s nastaveniami FailSafe.

8. skutočnosť, že FailSafe mechanizmus nevyradil krútiaci moment motora požadovaný jazdcom, mohla mať vplyv na rýchlosť nárazu, ale nie je možné spoľahlivo to kvantifikovať. Je však možné, že Bianchi bol rozptýlený tým, čo sa deje a skutočnosťou, že sa mu zablokovali predné kolesá, takže auto nedokázal nasmerovať tak, aby netrafilo žeriav.

9. Bianchiho prilba uviazla pod spodnou časťou žeriava. Povaha nárazu sa postarala o masívne spomalenie hlavy a o angulárne zrýchlenie, čo viedlo k jeho vážnym zraneniam.

10. nasledovali záchranné a lekárske procedúry, ktorých vhodný výber mal značný vplyv na záchranu Bianchiho života.

11. zranenia, ktoré Bianchi utrpel, by nebolo možné zmierniť ani uzatvorením kokpitu a ani opláštením žeriava. Ani jeden z týchto prístupov by nepomohol pri vysokých vyvinutých silách pri nehode 700-kilogramového auta a 6500-kilogramového žeriava v rýchlosti 126 km/h. Monopost F1 jednoducho nemá vhodnú nárazovú štruktúru na to, aby absorboval energiu takéhoto nárazu bez toho, aby zničil monokok alebo aby to nevygenerovalo také spomalenie, ktoré nie je možné prežiť.

Je považované za nesprávne pokúšať sa o to, aby bolo možné prežiť kontakt pretekárskeho auta a veľkého a ťažkého vozidla . Treba sa venovať prevencii, aby auto netrafilo žeriav ani maršálov pracujúcich pri ňom.

Odporúčania:

Kompetentní navrhli množstvo odporúčaní, ktoré môžu byť relevantné v mnohých prípadoch aj pre iné druhy motoršportu. Zahŕňajú aj nasledovné veci:

1. nové pravidlá pre dvojité žlté vlajky

- vedenie pretekov stanoví rýchlostný limit v každej časti trate, kde sú dvojité žlté vlajky.

Tu sa očakáva stretnutie pracovnej skupiny zloženej zo šéfov pretekov a komisárov, ktorí by mali stanoviť pravidlá a odporúčania týkajúce sa nových pravidiel a aplikovať ich ešte pre rok 2015.

2. bezpečnostný softvér

- treba preveriť rozhodujúci bezpečnostný softvér a skontrolovať či ostane zachovaná jeho integrita.

3. odvodňovanie okruhov

- treba preveriť základné pravidlá odvodňovania okruhov vrátane drenáže prístupových ciest.

4. štvorhodinové pravidlo

- štart pretekov nemôže byť naplánovaný na neskorší okamih ako minimálne štyri hodiny pred západom slnka alebo príchodom šera - s výnimkou nočných pretekov.

- súčasne si treba dať pozor na to, aby kalendár F1 nemal podujatia v termínoch, kedy sú na daných miestach miestne dažďové sezóny.

5. superlicencia

- jazdci, ktorí prvýkrát dostávajú superlicenciu, by mali prejsť kurzom zameraným na oboznámenie sa s procedúrami využívanými v F1 pri prevádzke a zaručení bezpečnosti podujatí.

- súčasne existuje návrh, aby noví držitelia licencií prešli previerkou, ktorá zaručí, že poznajú relevantné pravidlá.

6. zhodnotenie rizika F1

- treba si posvietiť na to, či v bezpečnostných opatreniach existujú diery: napríklad aj nečakané kombinácie okolností, ktoré môžu viesť k vážnej nehode.

7. pneumatiky

- v tejto súvislosti sa očakáva lepší vývoj a adekvátne otestovanie pneumatík medzi jednotlivými sezónami, aby mohlo Pirelli už na prvé podujatie ročníka priniesť svoje najnovšie výrobky. Správa súčasne konštatuje, že gumy Pirelli do mokrého počasia nemali žiadny závažný vplyv na Bianchiho nehodu a na jej dôsledky.

 

Pod správou sú podpísaní Peter Wright, Ross Brawn, Stefano Domenicali, Gerd Ennser, Emerson Fittipaldi, Eduardo de Freitas, Roger Peart, Antonio Rigozzi, Gérard Saillant a Alex Wurz.

Najnovšie z kategórie: Bezpečnosť

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk