F1.sk F1.sk

Návrat k VC USA alebo ako Hamilton potvrdil, že si zaslúži titul
zdroj: Daimler / Mercedes

Návrat k VC USA alebo ako Hamilton potvrdil, že si zaslúži titul

Aj americké podujatie prispelo svojou štipkou do rozlúštenia tohtoročnej majstrovskej hádanky, ale na rozhodujúci ťah si ešte počkáme - príde až 23. novembra na okruhu Yas Marina v Abú Zabí.

Aj americké podujatie prispelo svojou štipkou do rozlúštenia tohtoročnej majstrovskej hádanky, ale na rozhodujúci ťah si ešte počkáme - príde až 23. novembra na okruhu Yas Marina. Lewis Hamilton to má rozbehnuté omnoho lepšie ako Nico Rosberg a je bližšie k cieľovej páske, no ešte je tu Brazília, aby napokon v Abú Zabí dostal jeden z ašpirantov na titul sedemmíľové čižmy a všetko sa môže razom zmeniť. Dvojnásobné body môžu jasne sa vyvíjajúci šampionát ešte zvrátiť. Ale vráťme sa k Veľkej cene USA, ktorá priniesla zaujímavé súťaženie. Mercedes bol síce zasa kdesi inde, ale v strede poľa sme videli množstvo aktivity...

Čo potešilo?

Lewis Hamilton - britský pretekár opäť raz potvrdil, že je lepší ako jeho kolega Nico Rosberg. V kvalifikácii mal problémy s brzdami a na Nemca nestačil, ale inak bol rýchlejší a preteky zvládol podľa vlastných predstáv. Po prvej zastávke v boxoch bol síce ešte druhý, ale potom na to šliapol a sebavedomo išiel do vedenia. Pôsobí suverénne a dominantne, pričom sa veľmi vysoko šplhá v rôznych štatistických zápisoch. Získal piate víťazstvo po sebe, čo sa pred ním podarilo len Sebastianovi Vettelovi, Michaelovi Schumacherovi, Nigelovi Mansellovi, Jimovi Clarkovi, Jackovi Brabhamovi a Albertovi Ascarimu. V sezóne vyhral už desaťkrát, čo dokázali len Schumacher a Vettel - no a celkovo sa dostal na počet 32 triumfov a už je najúspešnejším ostrovným jazdcom histórie - predstihol Mansella. Dotiahol sa aj na Fernanda Alonsa a viac víťazstiev majú už len Vettel (39), Ayrton Senna (41), Alain Prost (51) a Schumacher (91). Tohtoročný titul si jednoznačne zaslúži.

{+T85646}

Mercedes - nemecký tím si s prehľadom drží svoj výkonnostný náskok a čoraz výraznejšie začína prehovárať do všetkých možných štatistických ukazovateľov. V USA získal už desiate tohtoročné dvojité víťazstvo, čo znamená vyrovnanie rekordu McLarenu z legendárnej sezóny 1988. Mercedes ako tím vyhral už štrnásťkrát, čo je už len o jedenkrát menej ako v rekordných rokoch McLarenu (1988) a Ferrari (2002 a 2004). No a stajňa môže navyše prekonať aj bodový rekord Red Bullu z roku 2011 (chýba už len 42 bodov) a dokonca aj rekord Ferrari v počte pódií zo sezóny 2004 (chýba jediné pódium).

Daniel Ricciardo - austrálskemu pretekárovi môžeme vytknúť asi len štart, ktorý mu nevyšiel ideálne. Rýchlo ho však dokázal napraviť a okrem podivných fúzov pobavil aj predstavením na trati. Martin Brundle ho označil za hviezdu pretekov, ale pripomenul, že v jednom okamihu mal veľmi blízko k zrážke s Valtterim Bottasom a všetko mohlo dopadnúť inak. "Ale ako sa hovorí, odvážnym šťastie praje," skonštatoval Brundle. Zaujímavé slová zvolil aj Jeremy Clarkson, ktorého poznáme ako moderátora populárnej relácie Top Gear: "Bude to kontroverzné, to viem, ale podľa mňa je Ricciardo najlepší jazdec v F1."

{+T85665}

Sebastian Vettel - ešte niekoľko kôl pred koncom pretekov to na pochvalu veru nevyzeralo. Nemec sa najskôr sťažoval na správanie sa svojho monopostu, ktorý mal absolútne minimalistické zadné krídlo a na okruhu v Austine to dlhé kilometre jednoducho nebolo ono. Potom sa však situácia začala zlepšovať a vrcholom bolo parádne predstavenie zo záverečných kôl. Prezutie gúm a prepad na štrnástu priečku sme najskôr nechápali, ale keď v priebehu piatich okruhov predbehol siedmich jazdcov a dotiahol sa tesne za šiesteho Fernanda Alonsa, ostalo nám len uznanlivé prikyvovanie. Sám však priznal, že zastávka mala prísť o niečo skôr a potom by zdolal aj Španiela. V pochmúrnej sezóne to bol v podaní Nemca sympatický záblesk. A potešilo aj najrýchlejšie kolo v pretekoch: celkovo ich má v kariére už 24, čo je rovnaký počet ako Niki Lauda.

Lotus - konečne po dlhej dobe môžeme pochváliť aj výkon tejto stajne. Pastor Maldonado síce dostal svoje obligátne tresty a previnil sa dokonca až dvakrát, no do cieľa prišiel na deviatom mieste a bodoval prvýkrát v tejto sezóne. A pridať sa k nemu pokojne mohol aj Romain Grosjean, ktorý však doplatil na príliš odvážny manéver Jeana-Érica Vergna a skončil jedenásty. S menom Pastora Maldonada sa dokonca spája aj jedna netradičná zaujímavosť: je to prvý jazdec histórie, ktorý dokázal zabodovať so štartovým číslom 13! Síce až na sedemnásty pokus, ale predsa...

{+T85739}

Adrian Sutil - tohto chlapíka nám bolo veľmi ľúto. Absolvoval výbornú kvalifikáciu, v ktorej sa prebojoval do Q3, ale v amerických pretekoch druhýkrát po sebe nezvládol ani jedno celé kolo. Vypadol absolútne nezavinene, keď doplatil na nečakaný manéver Sergia Péreza. A je to veľká škoda, pretože mohol bojovať o body, ktoré by mali pre jeho tím Sauber cenu zlata.

Jean-Éric Vergne - Francúz je v závere ročníka pod drobnohľadom, pretože vedenie Red Bullu napokon nevylučuje jeho ďalšie zamestnanie. V Austine to zvládol, jazdil dobre a odmenou mu bol jeden získaný bod. Podobne ako Maldonado bol dvakrát potrestaný, ale dostal sa do top 10 a naďalej živí šancu na zotrvanie v športe. V jeho prospech sa nečakane vyslovil aj Max Verstappen, ktorý bude v Toro Rosso pôsobiť v budúcom roku. Vraj by chcel skúseného kolegu; takže radšej Vergna ako Carlosa Sainza mladšieho či ďalších mladučkých ašpirantov.

{+T85382}

Veľká cena USA - toto podujatie rozhodne patrí do kalendára. Už to síce nie je a ani nemôže byť tých 250 000 ľudí, ktoré sme nie tak dávno registrovali na tribúnach Indianapolisu, ale takmer 108 000 fanúšikov v deň pretekov je jednoznačný sezónny nadpriemer. Okrem toho sme zažili aj množstvo kvalitných pretekárskych súbojov a okruh potvrdil, že dokáže ponúknuť priestor pre atraktívne dianie. Americké podujatie navyše prilákalo aj niekoľko zaujímavých celebrít, v padoku bola sexbomba Pamela Anderson, nechýbal Matt LeBlans alias Joey z Priateľov, videli sme Keanu Reevesa i ďalších. Aj toto patrí k "efjednotke".

Čo sklamalo?

strata dvoch tímov - Caterham a Marussia na Veľkú cenu USA nepricestovali. V skôr spomínanej stajni bola situácia, ktorú musíme označiť za "bordel" a nad neuveriteľnými slovnými prestrelkami bývalých a "nových majiteľov" sme len krútili hlavou. Marussia odišla v tichosti. Nie je vylúčené, že stajne napokon predsa len budú pokračovať a Marussia sa vraj pod názvom Manor prihlásila do novej sezóny, no prečo prišiel tento cirkus práve v USA? Určite sa s tým dalo niečo spraviť a nemusel byť dotknutý trh, ktorý považuje celý šport za najdôležitejší. Formula 1 sa v USA potrebuje prezentovať v dobrom svetle, no miesto toho sa celý víkend diskutovalo len o finančných problémoch, hrozilo sa bojkotom a podobne. Na štartový rošt sa pri neúčasti Sebastiana Vettela postavilo len 17 áut, pričom menej sme ich mali naposledy na VC San Marina 1982 (14). A to si už v Amerike jeden škandál pamätáme. V roku 2005 odišlo štrnásť áut po zahrievacom kole do boxov a súťažili len šiesti pretekári. Formula 1 potrebuje USA, ale akoby si tento štát dostatočne nevážila. A teraz sú už odrazu všetky strany ochotné rokovať o zmene distribúcie príjmov...

{+T85718}

Nico Rosberg - výborná kvalifikácia a deviata pole position v sezóne, no Nica musíme zaradiť len do horšej časti našej rubriky. Bohužiaľ. V tejto fáze sezóny mu ide len o jedinú vec, ktorou je zdolávanie Lewisa Hamiltona a keď sa mu to nepodarí, odchádza ako porazený. Hamilton má už desať víťazstiev, Rosberg zasa desať druhých miest. Je slabší, pomalší a spolieha sa už len na dvojnásobné body z Abú Zabí. Tie môžu na sezónu vrhnúť nepekný tieň, ale čo už, také sú pravidlá.

Ferrari - ďalší takmer neviditeľný výkon. Tím môže opäť ďakovať len Fernandovi Alonsovi, ktorý ako ho poznáme opäť vyťažil maximum a dostal sa na šieste miesto. Španiel vždy vytiahne niečo z rukáva a odvedie svoju konštantnú úroveň, ale pre Maranello je to aj tak málo. Jeho kolega Kimi Räikkönen bol totálne tragický. Skončil na trinástom mieste (tretí od konca!) a zdá sa, akoby bol definitívne za zenitom a v F1 už len dožíval. Jeho zmluva s Ferrari platí aj pre budúci rok, ale azda by bolo rozumné pouvažovať o jej predčasnom ukončení. Možno by to bolo v prospech oboch strán. Pripomeňme aj jednu štatistiku, ktorá hovorí o tom, že Iceman skončil v tomto roku už päťkrát na pozícii mimo top 10. A to je rovnaký počet ako za celú predchádzajúcu kariéru!

{+T85737}

Force India - nepremyslený útok Sergia Péreza a porucha Nica Hülkenberga. Dvojnásobné vypadnutie, nula bodov. Tím pritom bojuje o piate miesto konštruktérskeho poradia a potrebuje zabrať. Ťažké to však bude aj v Brazílii, pretože Pérez príde na štarte o sedem miest.

nezodpovednosť jazdcov - od ťažkej nehody Julesa Bianchiho uplynuli len štyri týždne a už to tu máme opäť. Esteban Gutiérrez, Pastor Maldonado a Jean-Éric Vergne sa nepoučili a počas výjazdu bezpečnostného auta prekročili povolenú rýchlosť a dostali päťsekundové tresty. Na trati prebiehali rovnako ako v Suzuke práce spojené s odpratávaním monopostu Adriana Sutila, no oni si dovolili čosi takéto. Zvláštna je len zhovievavosť komisárov, pretože päťsekundové tresty veľkú paseku nenarobili. Kompetentní by mali čím skôr zareagovať a nájsť systém, ktorý by podobným previneniam dokázal zabrániť.

{+T85376}

Čo potešilo a sklamalo vás?

Najnovšie z kategórie: USA

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk