F1.sk F1.sk

Monza 2014: Čo potešilo a čo sklamalo?
zdroj: Daimler

Monza 2014: Čo potešilo a čo sklamalo?

Veľká cena Talianska napísala už trinástu kapitolu sezóny 2014. Náš tradičný návrat vás presvedčí o tom, že sa toho udialo skutočne dosť...

Veľká cena Talianska napísala už trinástu kapitolu sezóny 2014. Náš tradičný návrat vás presvedčí o tom, že zasa sa diali veci...

Čo potešilo?

Lewis Hamilton – Brit pred talianskym víkendom strácal na Nica Rosberga 29 bodov a bol pod tlakom, pretože „musel“. Napriek tomu dokonale zvládol všetky tri časti kvalifikácie, v ktorých bol najrýchlejší a rovnako dokonale zvládol aj preteky. Áno, dá sa namietať, že zbabral štart, ale to mu tentoraz môžeme odpustiť: vieme, že už v zahrievacom kole spozoroval problémy so špeciálnym štartovacím módom a potom to jednoducho nešlo. Odpichnutie sa z roštu nebolo dokonalé a stratil tri pozície, no potom na to poriadne šliapol, predstihol Kevina Magnussena i Felipeho Massu a vyvinul tlak na kolegu Rosberga. Bol rýchlejší a nemecký pretekár to cítil, čo napokon viedlo k jeho chybe a prepadnutiu sa na druhú priečku. V Hamiltonovom prípade treba okrem iného vyzdvihnúť aj nižšiu spotrebu paliva, ako zaznamenal Rosberg. Toto víťazstvo si absolútne zaslúžil a čo je takisto dôležité, na jeho strane je po novom aj publikum.

Felipe Massa – po dlhšej dobe sa v tejto časti našej rubriky musí objaviť aj tento skúsený brazílsky pretekár. Tentoraz dosiahol maximum, na aké mohol mať. V kvalifikácii nestačil na kolegu Valtteriho Bottasa a vyzerá to tak, že rýchlostne na neho nemá, ale štart zvládol omnoho lepšie a keď ho napokon zdolali len dvaja jazdci s rýchlejšími autami Mercedes, nie je mu čo vytknúť. Silu svojho auta sa mu konečne podarilo pretaviť do očakávanej pozície a na pódiu si užíval ovácie zo strany tifosi. Farby „domáceho“ Ferrari hájil celých osem rokov a červení mu jeho oddanosť nezabudli. Massa si to mohol naplno vychutnať. Horší je už jeho štatistický rekord v najdlhšej sérii od posledného víťazstva – zaokrúhlil ju už na sto veľkých cien, čím predstihol Riccarda Patreseho.

{+T83139}

stíhacia jazda Valtteriho Bottasa – mladý pretekár pokračuje vo fantastických predstaveniach. To, čo platilo o Massovi v pretekoch, platilo o ňom v kvalifikácii: dosiahol maximum a skončil hneď za dvojicou jazdcov Mercedesu. Jeho víkend ale má aj mínus: krajne nevydarený štart, po ktorom sa prepadol do hĺbky poľa. Ale tým, čo predviedol potom, dal na nezvládnutie štartovacej procedúry rýchlo zabudnúť. Predbiehal jedno auto za druhým a zastavil sa až na štvrtej priečke. Dokázal bodovať všade okrem Monaka a medzi jednotlivcami sa dostal dokonca pred Fernanda Alonsa. Williams cez víkend potvrdil, že okrem Massu si v budúcom roku ponecháva aj tento fínsky talent a treba povedať, že v Grove sa rozhodli správne. Vyzerá to na veľkú budúcu nádej.

Daniel Ricciardo – Austrálčan preukazuje v pretekoch mimoriadnu silu, ale horšie je už to, že kvalifikácie nezvláda vždy práve najlepšie. Tentoraz po stránke jedného kola zaostal za kolegom Sebastianom Vettelom, pretože Nemec bol s mäkšími gumami o čosi lepší. Ricciardo potom pokazil aj štart, avšak v neskoršej fáze pretekov predviedol viacero krásnych manévrov, vďaka ktorým zdolal mnoho kvalitných súperov a napokon predstihol aj Vettela. Tu mu však pomohla aj iná stratégia: Sebastian potreboval cez boxy predstihnúť McLareny, preto išiel do boxov o čosi skôr a v závere veľkej ceny už nemal ideálne pneumatiky. S tvrdšími sadami si na rozdiel od Ricciarda príliš nerozumel a v závere už boli výrazne opotrebované. Danielovi to naopak s pneumatikami ide výborne a jeho bývalý mentor Colin Kolles povedal, že v tomto smere už vyrastá „nová generácia pretekárov“. Rodák z Perthu má už o 60 bodov viac ako štvornásobný majster sveta a po podujatí v Monze dokonca naznačil, že Red Bull by mu mal majstrovskú iskierku pomôcť udržiavať aj tímovou réžiou.

{+T83025}

Sergio Pérez – mexický jazdec sa po letnej prestávke dokázal dostať z tieňa Nica Hülkenberga, ktorého sme v prvej fáze sezóny neprestajne chválili. Pérez bol v Spa i v Monze o čosi lepší a okrem toho, že dovedna v týchto podujatiach získal desať bodov, predviedol množstvo súbojov a zaujímavých manévrov. V priebehu tejto veľkej ceny sa dlho viezol v balíku jazdcov a tak tam o vzrušenie nebola núdza. Zaujali hlavne jeho bitky s bývalým kolegom z McLarenu Jensonom Buttonom. „V minulom roku by sme si taký boj asi nemohli dovoliť, ale tentoraz sme rivalmi z iných stajní a vyšlo to fakt dobre,“ pousmial sa Button. Boj si užil aj šéf Force Indie Vidžaj Malja, ktorý Péreza pochválil: „Bolo to vynikajúce. Mať za sebou majstra sveta a neudržať ho jedno či dve kolá, ale pätnásť či šestnásť... malo to guráž. Užíval som si každú minútu, bola to paráda!“

Daniil Kvjat – ruský pretekár mal smolu, že po treste štartoval až z 21.miesta, no napriek tomu sa dokázal predviesť. Vďaka výbornému výkonu sa prebil až na jedenástu priečku, ale vo chvíli, kedy sa chystal zaútočiť na Kimiho Räikkönena, prišiel problém s brzdou a obrovské problémy. So svojim autom vo vysokej rýchlosti preletel krížom cez prvú šikanu, no dokázal zabrániť nárazu a preteky napriek tomu dokončil. V jeho podaní to bol ďalší solídny výkon. Pre porovnanie: jeho kolega zo Scuderie Toro Rosso Jean-Éric Vergne štartoval dvanásty a skončil trinásty.

{+T83030}

Kamui Kobajaši – po ťažkom období, kedy ho Caterham vlastne ani nechcel, sa vrátil do kokpitu a ukázal sa v dobrom svetle. Jazdil solídne a v kvalifikácii i v pretekoch zdolal dokonca aj obe Marussie. Fanúšikovia sú na jeho strane, čo sa už nedá povedať o nesympatickom novom vedení Caterhamu. Stajňa sa prezentovala zvláštnymi krokmi, no ich hlavný architekt Christijan Albers po talianskom víkende odstúpil. Vraj sa chce venovať rodine. Dobre tak.

návšteva Stefana Domenicaliho – bývalý šéf tímu Ferrari niekoľko dní pred podujatím potvrdil, že obdržal pozvánku, ale povedal aj to, že ju asi nebude akceptovať. Napokon sa však nad situáciu i nad svoj vyhadzov dokázal povzniesť a predsa len prišiel. Porozprával sa s viacerými kamarátmi a cenné rady odovzdal aj svojmu nástupcovi Marcovi Mattiaccimu. Okrem neho sme v padoku registrovali aj mnoho ďalších známych tvárí: dvojnásobný majster sveta Emerson Fittipaldi predstavil v motorhome McLarenu knihu, v zákulisí sa spomedzi bývalých pretekárov objavili napríklad aj John Surtees, Alain Prost, Juan Pablo Montoya či Jean Alesi, športovcov z iných kategórií zastupovali Vincenzo Nibali, Gonzalo Higuaín, Carlos Tevez, Andrea Iannone a ďalší.

{+T83069}

Monza – krásny okruh, fantastickí fanúšikovia. „La pista magica“ síce v priebehu rokov po vybudovaní šikán stratila svoj prapôvodný charakter a s pochopením sa nestretlo ani tohtoročné vyasfaltovanie výbehovej zóny v zákrute Parabolica, no toto miesto dýcha históriou a aj tentoraz prinieslo atraktívne dianie. Síce sme nevideli priamy súboj o víťazstvo, no boli sme svedkami množstva krásnych súbojov, predbiehacích manévrov a zaznamenali sme aj veľmi solídnu maximálnu rýchlosť cez 360 km/h.

Mario Andretti a klobúky – bývalý americký pretekár a majster sveta F1 z roku 1978 prišiel do Talianska s kovbojskými klobúkmi, ktoré postupne rozdal všetkým jazdcom. Spravil množstvo fotiek, prilákal pozornosť médií a aj takto sympaticky zdôraznil: „Pozor, Veľká cena USA sa blíži!“

{+T82525}

Čo sklamalo?

Nico Rosberg – nemecký pretekár skončil na druhom mieste a z tohto titulu je kritika na jeho adresu možno čudná, ale musí prísť. Vzhľadom na výkon monopostu mal jediného súpera, ktorý navyše zbabral štart a prepadol sa na štvrté miesto, no on to aj tak nevyužil. Na konci hlavnej rovinky pri vstupe do prvej šikany Variante del Rettifilo spravil dve zbytočné chyby. Po prvej sa k nemu ostatní jazdci priblížili, po druhej ho Lewis Hamilton nemilosrdne predbehol. Rosberg na kolegu nestačil v kvalifikácii a pomalší bol aj v pretekoch, no po trinástich podujatiach vedie o 22 bodov a naďalej má veľkú šancu na titul. Štatistici vyrátali, že mu dokonca stačí aj päť ďalších prehier s Hamiltonom a potom víťazstvo v Abú Zabí, vďaka čomu by šampionát o bod vyhral. Konšpiračným teóriám o úmyselnej chybe sa venovať nebudeme, pretože prepustenie miesta by sa dalo realizovať množstvom jednoduchších spôsobov ako riskovaním pri brzdení z vysokej rýchlosti. K Rosbergovi ale máme ešte jednu zaujímavosť: naďalej sa snaží chudnúť a v Mercedese pre neho pečú špeciálne muffiny bez cukru. Bojuje o každý gram, no Lewis Hamilton súčasne cez sociálne siete odkázal, že on si mohol dovoliť niečo pribrať. Pridal k tomu aj fotku, ktorú však aj s komentárom po chvíli stiahol. Ktovie prečo... možno preto, aby to voči jeho kolegovi nebola zbytočná provokácia.

Ferrari – mohli by sme začať vetou, že „Ferrari bodovalo aj v 80. podujatí v rade!“ Znelo by to síce fajn, ale bola by to len slabá náplasť na ubolenú dušu tifosi. Spomínaný fakt skutočne platí, ale sériu bodovaných dojazdov zachránil Kimi Räikkönen len zásluhou deviateho miesta, ku ktorému mu dopomohol aj trest pre Kevina Magnussena. Scuderia bola na domácom okruhu slabá a Ferrari, ktoré si dlhodobo zakladalo na sile motora, teraz zaostáva aj v tomto aspekte. Fernando Alonso prerušil svoju sériu pätnástich bodovaných dojazdov a vypadol po poruche systému slúžiaceho na rekuperáciu energie. Bolo to jeho prvé odstúpenie po technickej poruche od VC Malajzie 2010, no prišlo na najhoršom možno mieste. Trápenie stajne so sídlom v Maranelle videli na vlastné oči domáci fanúšikovia. Reakcia na smutné obdobie na seba nenechala dlho čakať: po víkende na pozícii prezidenta Ferrari skončil Luca di Montezemolo.

{+T83059}

Sebastian Vettel – toľko prehier s pomerne neskúseným Ricciardom? To by bolo priveľa na kohokoľvek a o štvornásobnom majstrovi sveta to platí dvojnásobne. Tentoraz to Helmut Marko zvalil na strategickú chybu tímu, krátky prvý stint a pokus takto predstihnúť McLareny. Ricciardo sa po štarte prepadol na omnoho horšiu pozíciu (po prvom kole bol dvanásty, Vettel piaty), predstihol McLareny a napokon aj Vettela, takže tieto Markove slová možno považovať len za ďalšiu výhovorku. Rodákovi z Heppenheimu to jednoducho nejde a je obrovským sklamaním aktuálneho ročníka.

Lotus – monopost E22 nás naďalej vytrvalo presviedča o tom, že je absolútne o ničom. Technický odborník Gary Anderson v Monze dokonca povedal, že je to najhoršie pretekárske auto, aké kedy videl. Šéf stajne Gérard López priznal, že pri dizajnovaní pretekárskeho stroja prišlo k chybe, na ktorú tím dopláca celú sezónu a ktorú nie je možné napraviť. Či myslel na vidlicovitý nos, neprezradil. Každopádne stopol vývoj pre tento rok a je to tak dobre, pretože do tohto „šrotu“ by bolo zbytočné ďalej investovať.

{+T83076}

Nico Hülkenberg – nemeckého pretekára sme toľko chválili a pripomínali, že z auta dostáva maximum, avšak v poslednej dobe je akoby vymenený. V Maďarsku, Belgicku a Taliansku získal dovedna len jeden bodík a nestačí na kolegu Sergia Péreza. Od jazdca, ktorého sme spájali s možným prestupom do Ferrari či iného špičkového tímu, čakáme viac. Ak sa Nico urýchlene nepreberie, tak neskončí vo Ferrari, ale na ulici. Také sú pravidlá dnešnej efjednotky.

Esteban Gutiérrez – je to jazdec, ktorý má za sebou 32 veľkých cien, ale zatiaľ nič neukázal. Vyzerá to tak, že na formulu 1 nemá a v športe ho držia len jeho mexickí sponzori. A keďže v budúcom roku pribudne do kalendára aj podujatie v Mexico City, asi ho budú držať aj naďalej. Tentoraz opäť nič nepredviedol a navyše nepochopiteľne zavinil kolíziu s Romainom Grosjeanom, za ktorú mu k finálnemu času prirátali dvadsať sekúnd.

Marcus Ericsson – azda ešte beznádejnejší prípad ako Gutiérrez. Veľká škoda, že formula 1 musí pre peniaze prichýliť aj takýchto vodičov, ktorí si označenie pretekár ani nezaslúžia. Ericsson bol v Belgicku pomalší ako André Lotterer, v prvom talianskom tréningu ako Roberto Merhi a potom aj ako Kamui Kobajaši. Čo tu ten chlapec vlastne robí?

{+T82511}

 

Ďalšia, v poradí už štrnásta veľká cena, sa uskutoční 21. septembra v Singapure. Čítajte F1.sk a neunikne vám nič podstatné...

Najnovšie z kategórie: Taliansko

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk