F1.sk F1.sk

Surer o tradičných pretekoch v F1: Žiaľ, dôležitejšie sú peniaze
zdroj: Infiniti Red Bull Racing

Surer o tradičných pretekoch v F1: Žiaľ, dôležitejšie sú peniaze

„Musíme jazdiť tam, kde ľudia Formulu 1 poznajú a milujú ju," tvrdí Švajčiar.

Veľká cena Maďarska priniesla poriadnu šou pred letnou prestávkou. Mnohí možno očakávali nudné preteky, našťastie sa to nepotvrdilo a bolo sa na čo pozerať. Niekdajší pretekár a expert pôsobiaci v štruktúrach televízie Sky Sports Marc Surer sa vrátil k niektorým oblastiam súčasnej F1.

V priebehu maďarských pretekov sme na trati až dvakrát evidovali bezpečnostné vozidlo. Nico Rosberg a Sebastian Vettel sa sťažovali na načasovanie jeho výjazdu. Surer to vidí nasledovne: „Ak má prísť na trať bezpečnostné vozidlo, tak ide v prvom rade o bezpečnosť. Vtedy musí prísť toto vozidlo na trať okamžite, bez pochýb. Nemáte čas na premýšľanie typu: ako to urobiť najlepšie pre monopost, ktorý je na čele? Ak by to malo byť dôkladne premyslené, tak by sme museli počkať jedno celé kolo. To sa nemôže udiať. Chyba nastala v prvých štyroch tímoch – v Mercedese s Rosbergom, v Red Bulle s Vettelom, vo Williamse s Bottasom a vo Ferrari s Alonsom. Ak stojí vedľa okruhu napoly zničené auto, tak je jasné, že bude nasledovať fáza za bezpečnostným vozidlom.“

Po Veľkej cene Maďarska sa opäť ozývali hlasy, ktoré spomínali slabý zvuk motorov. „V roku 2014 vidíme lepšie preteky ako v minulom roku, aj napriek prevahe Strieborných šípov. Ale trochu viac zvuku by zrejme nikomu neublížilo. Táto tému musí byť zrejme dlhšie sledovaná,“ tvrdí Surer, ktorý sa vyjadril aj k tomu, že od Hockenheimu mohli jazdci viac využívať limity trate.

„Predtým sme videli situácie, že pri opustení okruhu ste získali nevýhodu a nie výhodu. Všetci veľmi dobre vieme, aké ťažké je niekedy pri všetkých povinnostiach zostať na komunikácii hoci len s cestným vozidlom. Je dôležité, aby boli tieto opraty udržiavané menej pevne. Chceme vidieť súboje koleso na koleso s odlietajúcimi karbónovými dielmi. Takže to, čo sme videli na Hockenheimringu a v Maďarsku, je pre mňa optimálne. V tomto prípade by som zasiahol iba pri hrubom porušení pravidiel,“ tvrdí Surer.

{+T81059}

Niekdajší švajčiarsky pilot sa posťažoval aj na výdavky návštevníkov. Tvrdí, že vie, ako viac spopularizovať F1. „Okamžité zníženie vstupeniek! Dnes sa môžu fanúšikovia mnoho naučiť aj doma, sledujú ju v televízii, informuje ich internet. Ak sú navyše vysoké aj ceny leteniek, tak rozumiem zmýšľaniu fanúšikov, ktorí si povedia: prečo by som mal platiť tak veľa? Dorazili sme na nebezpečné miesto. Bernie Ecclestone chcel vždy exkluzívnu Formulu 1. To je pekné a správne, ale na čo je to dobré, keď sú tribúny prázdne? V MotoGP je vždy plno – tam však stoja vstupenky približne o polovicu menej. Oni to robia správne, Formula 1 naopak zle.“

Do kalendára F1 prichádzajú stále nové, menej tradičné podujatia ako napríklad Baku. Tradičné trate, ako Monza, sú ohrozené. Ako by mal vyzerať ideálny kalendár podľa Surera? Všetko, čo je tradičné, musí zostať. Uvedomujem si to, keď hovorím s priateľmi. „Ach, konala sa počas víkendu veľká cena? Zmeškal som ju. Kde to bolo?“ To prináša dve poznania. Prvé: máme priveľa pretekov, ktoré nie sú ničím výnimočné. A druhé: niektoré miesta proste nie sú dostatočným lákadlom. Ak sa z F1 vytratí tradícia, tak sa všetko zrúti. Ľudia si myslia: Formula 1 – to je Monza, to je Monako, to je Silverstone. Odchádzame však do nových miest, ktoré sú exotické a sú preto favorizované. Dobrým príkladom je Singapur.“

„Potom tu máme miesta, kde sa o všetko snažia prostredníctvom peňazí, chcú byť uznávaným motoršportovým miestom. To platí napríklad o Bahrajne, Kórejskej republike alebo Indii. Je to úplne zlé, pretože v týchto miestach o náš šport nemá nikto záujem. Musíme jazdiť tam, kde ľudia Formulu 1 poznajú a milujú. Bohužiaľ, v súčasnosti sú dôležitejšie peniaze,“ dodáva Marc Surer.

Najnovšie z kategórie: Marc Surer

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk