F1.sk F1.sk

Pojednávanie Red Bullu v Paríži sa skončilo obvinením zo strany Mercedesu
zdroj: Infiniti Red Bull Racing

Pojednávanie Red Bullu v Paríži sa skončilo obvinením zo strany Mercedesu

Právnik Mercedesu Paul Harris popoludní prirovnal terajšiu kauzu Red Bullu k situácii, ktorá vznikla pred niekoľkými rokmi a týkala sa stajne BAR.

Pojednávanie FIA týkajúce sa odvolania Red Bullu voči diskvalifikácii Daniela Ricciarda po Veľkej cene Austrálie v Paríži sa skončilo. Austrálsky pilot bol v Melbourne diskvalifikovaný pre porušenie pravidla o maximálnom prietoku paliva v jeho monoposte. Šéf stajne Christian Horner sa spoliehal na vlastné čísla a odmietal používať senzory Gill homologizované zo strany FIA, pretože podľa neho išlo o „nevyzretú technológiu".

Pojednávania sa zúčastnila pätica sudcov, predsedom bol Harry Dujim a po jeho boku sedeli Rui Botica Santos, Philippe Narmino, Antonio Rigozzi a Jan Stovicek. Rakúsku stajňu reprezentoval Christian Horner, hlavný dizajnér Andrian Newey a hlavný inžinier pre monoposty Paul Monagham. Vo farbách Medzinárodnej automobilovej federácie vystúpili Charlie Whiting a šéf pre pohonné jednotky Fabrice Lom.

Aj niektoré konkurenčné stajne vyslali na miesto pojednávania svojich zástupcov. Za Lotus to bol technický riaditeľ Nick Chester a šéf traťových operácií Alan Permane. Williams mal v Paríži jedného zástupcu v podobe šéfa technického oddelenia Pata Symondsa, rovnako bol na tom aj McLaren vďaka traťovému inžinierovi Filippovi Sappovi. Mercedes reprezentoval riaditeľ pre elektroniku Evan Short.

{+T24977}

Daniel Ricciardo by vo Veľkej cene Austrálie neskončil druhý, ak by Red Bull používal senzory homologizované zo strany FIA, povedal to na dnešnom pojednávaní Adrian Newey. Majstrovská stajňa tvrdí, že ak by použila spomínané zariadenie, tak by ju to stálu stratu 0,4 sekundy na jedno kolo. Ricciardo obsadil v pretekoch druhé miesto, bol však diskvalifikovaný pre porušenie pravidla o prietoku paliva. Tím bol na problém upozornený členom FIA Fabricom Lomom. Stajňa sa však rozhodla veriť vlastným číslam, čo dnes v Paríži okomentoval aj Adrian Newey. „Keď nás pán Lom oslovil a povedal, že má pocit, že používame príliš veľa paliva, tak sme s tým nesúhlasili. Žiadny tím nechce súdny spor, na ktorom sa bráni. Faktom je, že sa ukázalo to, že ak by sme poslúchli ich inštrukcie, stratili by sme pozície.“

Red Bull tvrdí, že senzor na meranie prietoku paliva bol nespoľahlivý. Tím takisto potvrdil, že nedostal vysvetlenie, prečo by mal zmeny vykonať, aj keď Lom tvrdí niečo iné. K celej veci sa vyjadril aj hlavný inžinier pre oblasť monopostu Paul Monaghan. „Zdalo sa, že meranie prietoku paliva v prvom tréningu môže byť v dobrom súlade s tým, čo sme očakávali od vstrekovania paliva. Bez vysvetlenia a bez charakterových zmien motora senzor začal vykazovať iné čísla,“ pokračuje Monaghan, ktorého doplnil aj Newey: „Tento skok sme spozorovali niekedy v 38. kole z hodnoty 1,3 % na 1,8 %. Z nášho pohľadu to bolo nevysvetliteľné.“ Avšak, Lom túto interpretáciu dát popiera: „Nevidím nikde spomínaný krok.“

Priebeh pojednávania

Dnešné pojednávanie vyzeralo nasledovne. Ako prvý dostal slovo právnik Red Bullu Ali Malek, ktorý chcel dokázať, že Ricciardo v žiadnom prípade neprekročil povolený limit prietoku paliva. Red Bull sa domnieva, že neexistuje žiadne pravidlo, ktoré by k meraniu prietoku automaticky priraďovalo výhradne senzory homologizované FIA. Na druhej strane, právnik FIA Sebastien Bernard oponoval: „Ak si bude každý merať, ako chce, pretože podľa neho je oficiálne meranie zlé, tak tu budeme mať anarchiu.“ Do diskusie sa zapojil aj právnik Mercedesu Paul Harris. „Nové dôkazy svedčia evidentne o tom, že to Red Bull urobil zámerne s vedomím, že porušuje pravidlá, aby získal výhodu. Stajňa tvrdí, ich meranie je lepšie ako meranie FIA. Nejde vôbec o fyzické meranie, ale o softvérový model.“

„Na druhej strane pochybovali o tom, že meranie FIA má prioritu. Vyvoláva to dojem, že Red Bull sa sám rozhodol riadiť sa meraním, ktoré mu v danej situácii vyhovuje. Mohli sa všetci riadiť svojím meraním? Tak potom sa pýtam, prečo sme sa niečím takým nemohli riadiť v Melbourne aj my? Za takýchto podmienok by sme boli ešte rýchlejší. A čo sa stane potom? Môže si každý doniesť svoje vlastné váhy, keď nebude spokojný s vážením FIA?“ pýtal sa právnik Mercedesu. Hlavný inžinier Red Bullu Paul Monaghan nesúhlasil s tým, že by prietokové senzory poskytovali konštantnú odchýlku pri meraní a že v Malajzii nepoužili rovnaká korekčný faktor ako v Melbourne. „V Malajzii boli iné teploty ako v Melbourne. Preto sa tieto dva prípady nemôžu porovnávať,“ povedal a na otázku FIA, ako veľmi by bol podľa neho Ricciardo v Austrálii znevýhodnený, ak by použili oficiálne senzory, odpovedal: „0,4 sekundy na jedno kolo. Prietok vypočítavame z rôznych meraní.“

{+T74098}

Právnik Mercedesu to však ihneď okomentoval: „Red Bull predkladá čísla z modelových výpočtov a nie dáta z priameho merania. Nikto nevie, ako dáta do modelu vstupujú. Záleží preto predovšetkým na výsledku meraní. Ak FIA dovolí všetkým tímom riadiť sa podľa vlastných výpočtov, ocitne sa v tme.“ FIA prostredníctvom Loma predložila zaujímavú tabuľku, ktorá obsahuje dáta o prietoku počas všetkých 58 kôl Veľkej ceny Austrálie. Okrem trinásteho až sedemnásteho kola Red Bull neustále prekračoval povolený limit. V prvých dvanástich kolách po bezpečnostnom vozidle išlo o 100,5 – 100,8 kg/h, potom o 100,4 – 101,1 kg/h. V posledných štyroch kolách pretekov, počas ktorých sa Ricciardo venoval obrane pred Kevinom Magnussenom sa tieto hodnoty pohybovali v rozmedzí od 101 do 101,1 kg/h.

Právnik Mercedesu Paul Harris popoludní prirovnal terajšiu kauzu Red Bullu k situácii, ktorá vznikla pred niekoľkými rokmi a týkala sa stajne BAR. Mercedes istotne nezabudol na veľkú snahu Red Bullu o vysoký trest pre nemeckú stajňu v minuloročnej kauze, ktorá sa vynorila v pozadí Veľkej ceny Monaka. Išlo o testovanie Mercedesu a Pirelli. Harris tvrdí, že v roku 2005 bol tím BAR potrestaný pre machinácie s prídavnou nádržou, pre ktorú bola hmotnosť monopostu nižšia, než akú určovali vtedajšie pravidlá. BAR dostal vysoký trest v podobe stopky v troch pretekoch a šesťmesačnej podmienky. Harris tvrdí, že počínanie si Red Bullu bolo ešte vážnejšie, pretože predstavitelia stajne zámerne ignorovali pokyny vedenia pretekov. Právnik Mercedesu požaduje zvýšenie trestu pre Red Bull.

Dnešné pojednávanie sa tak skončilo tvrdým obvinením zo strany Mercedesu a tajomník FIA Jean-Christophe Breillat následne oznámil, že rozsudok bude známy najneskôr zajtra s tým, že zdôvodnenie bude zverejnené zrejme na konci týždňa.

Najnovšie z kategórie: FIA

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk