F1.sk F1.sk

Je súčasná F1 nudná?
zdroj: Scuderia Ferrari

Je súčasná F1 nudná?

„Piloti musia dávať pozor na spotrebu paliva, preto môžu byť ich reakcie uvoľnenejšie. Pri svojej práci sa až tak nezapotia. Ich úloha je teraz vlastne jednoduchšia,“ tvrdí Frentzen.

O zvuku motora sa v týchto dňoch hovorí veľmi veľa a k tejto problematike sa vyjadrujú piloti, tímy, bývalí pretekári aj ľudia, ktorí v F1 nikdy aktívne nepôsobili. Ďalšími z enklávy známych tvárí sú vicemajster sveta z roku 1997 Heinz-Harald Frentzen, bývalý pilot F1 Karl Wendlinger a napokon taktiež bývalý pilot kráľovskej série Hans-Joachim Stuck.

Frentzen na adresu novej F1 povedal: „Do nádrže by som prilial ďalších desať litrov paliva, aby mohli pretekári jazdiť počas celej veľkej ceny naplno. A spravil by som dieru do výfuku. Formula 1 v tejto dobe pre seba nezískava príliš veľa publicity. Ľudia nerozumejú technológii, ktorá je v súčasných monopostoch a presne ten istý problém majú aj médiá. Piloti musia dávať pozor na spotrebu paliva, preto môžu byť ich reakcie uvoľnenejšie. Pri svojej práci sa až tak nezapotia. Ich úloha je teraz vlastne jednoduchšia.“

Vicemajster sveta z roku 1997 však na druhej strane obdivuje to, čo tímy a piloti dokázali. „Je však potrebné mať na pamäti, že formula vo veľmi krátkej dobe vykonala zmeny súvisiace s hybridným pohonom aj napriek tomu, že všetci hovoril, že je to nemožné,“ tvrdí Nemec, ktorý z tohto hľadiska považue F1 stále za špičku motoršportu. V Imole som dokázal vyhrať práve preto, že som ušetril dostatok paliva." Frentzen verí, že nová Formula 1 ťažký začiatok prekoná: „Je to úplne nová Formula 1. Je prirodzené, že na začiatku sa vyskytujú počiatočné ťažkosti. Do techniky sa investovali milióny. Pred rokmi sa investovalo najmä do aerodynamiky." 

Niekdajší jazdec F1 Karl Wendlinger dodal: „Emócia je pre mňa v motoršporte veľmi dôležitá, ide o súboje o stotiny sekundy a nič také sme v Malajzii nevideli,“ tvrdí skúsený pretekár, ktorý si myslí, že s úsporou paliva to súčasná F1 preháňa. „Aj Alain Prost a Ayrton Senna zostali stáť v poslednom kole na trati pre nedostatok paliva. Všetci sme to v minulosti zažili. Zdá sa však, že Pirelli zlepšilo svoje pneumatiky."

{+T32074}

Hans-Joachim Stuck, niekdajší pilot F1, si myslí, že súčasná podoba kráľovskej série je príliš komplikovaná: „Životné prostredie predstavuje veľmi dôležitú otázku. Pravidlá by však mali byť jednoduchšie. Podľa mňa v tejto chvíli zábava pre ľudí neexistuje. Preteky v Malajzii boli veľmi nezáživné.“ Stuck sa vyjadril aj k Felipemu Massovi, ktorý počas veľkej ceny odmietol poslúchnuť tímové príkazy Williamsu, podľa ktorých mal pred seba pustiť svojho tímového kolegu Valtteriho Bottasa.

„Počas svojej kariéry som zažil obe tieto pozície, aj ja som dokázal ťažiť z tímových príkazov, musel som však aj ustúpiť pre dobro iných. Vždy som počúvol a bol som s tým zmierený,“ povedal bývalý pilot F1, víťaz pretekov Le Mans a bývalý šampión DTM. Ako by reagoval Stuck v prípade, že by bol šéfom Williamsu? „S pánom Massom by som nebol spokojný. Je zamestnancom tímu. Tieto príkazy proste musí plniť. Či by to však bolo správne? To neviem,“ dodal Nemec.

„Myslím si, že musíme zabudnúť na náš doterajší cieľ, každý rok vyššie, rýchlejšie, vždy ďalej, s menším množstvom paliva musia jazdci dosahovať to, čo doteraz. Životné prostredie je veľmi dôležité, ale chrániť by sme ho mali iným spôsobom. Ktoré pneumatiky je potrebné použiť? Koľko paliva sa minie? Tieto otázky robia Formulu 1 menej zábavnou. Prečo Formula 1 za taký dlhý čas nepostavila katalyzátor? V iných súťažných sériách - DTM, GT-Masters - sa jazdi za pomoci katalyzátorov. Formula 1 už dlho žiadne nemá," dodáva Stuck.

Bývalý pilot na záver dodáva: „Zastávam názor, že v normálnom živote by sme sa mali snažiť o zníženie emisií prostredníctvom rôznych ochranných zón, elektromobilov a alternatívneho pohonu. Motoršport by však mal zostať motoršportom. Aj na trati sa môže dávať pozor na životné prostredie, ale nemusí to byť také extrémne ako je to teraz."

{+T40987}

 

 

 

 

 

Najnovšie z kategórie: Karl Wendlinger

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk