F1.sk F1.sk

Začnime už Vettela akceptovať!
zdroj: Infiniti Red Bull Racing

Začnime už Vettela akceptovať!

Vettel je vlastne len pajác posadený do nadpozemského stroja a na jeho mieste by pokojne mohol sedieť aj šimpanz z niektorej ZOO.

Sebastian Vettel vyhral tri veľké ceny po sebe a v majstrovstvách má už 60-bodový náskok pred Fernandom Alonsom. Ak niekto v športe dominuje, zvyčajne je uznávaný a velebený, avšak Vettel nie: ten si po podujatiach pravidelne vypočuje poriadnu dávku bučania, teda zahraničnej obdoby piskotu. Tu azda ani nejde o to, že formula 1 je pri jeho víťazení nuda. Fanúšikovia konkurencie skôr zdôrazňujú, že vyhráva len vďaka dominantnému autu a za jeho úspechmi treba hľadať Adriana Neweyho. Vettel je vlastne len pajác posadený do nadpozemského stroja a na jeho mieste by pokojne mohol sedieť aj šimpanz z niektorej ZOO.

Ale prečo v identickom aute nie je rovnako rýchly aj jeho kolega Mark Webber? Nuž aj na to máme odpoveď: stačí si zapnúť diskusné fórum na našej stránke, prípadne zájsť na náš profil na Facebooku a zahmlené súvislosti sa razom rozjasnia. Webber nemá identické auto! Po našom: tím mu nedá rovnaký monopost, aby nebol taký rýchly, ako by v skutočnosti mohol byť. A vieme si živo predstaviť, ako sa toľko nenávidený Helmut Marko v noci priplichtí do padoku s fúrikom plným železných závaží a pilne ich inštaluje do rôznych zákutí Austrálčanovho stroja. Prípadne mu uvoľní nejakú tú skrutku, kopne do prevodovej skrine alebo ohne predné krídlo.

Áno, berieme to veľmi naľahko a ironicky, ale aký dôvod by mal Red Bull na niečo takéto? Tím potrebuje body oboch jazdcov a Webber je v tíme sedem rokov. Za ten čas sú pre neho všetci inžinieri a mechanici ako rodina, vytvorili si osobné vzťahy, sú kamarátmi a navzájom si dôverujú. Dennodenne spolupracujú a sú v kontakte, tak sotva dajú svojmu jazdcovi béčkovú výbavu. Je zrejmé, že pokiaľ by tím z niektorej súčiastky stihol vyrobiť len jeden kus a zažiada si ju Vettel, tak ju dostane - na základe svojej pozície v boji o titul by mal na to právo v každej stajni. Ale v Singapure sa nič také neudialo, obaja mali identické autá a Vettel bol aj tak omnoho rýchlejší. Ak by to bolo o aute, tak tím by získaval jedno dvojité víťazstvo za druhým ako Senna s Prostom v roku 1988, ale takto to nie je, pretože v trinástich pretekoch sa zrodilo len jediné double.

Nebude to o tom, že je Vettel jednoducho fakt taký dobrý? Bežný čitateľ nášho fóra to za žiadnu cenu nepripustí a ešte raz si klikne na F1.sk ranking, kde dostáva najvyššie známky pravidelne Alonso. Pre istotu mu opäť zaškrtne desiatku a Vettelovi jednotku, veď takto to predsa musí byť. Taká je pravda! Pridá svoj príspevok do diskusie a mnohí ďalší priaznivci najpopulárnejšieho tímu prikývnu. No ale čo z toho: Vettel si ide po štvrtý titul v rade a prikyvovanie, ´objektívne´ hlasovanie ani bučanie na tom nič nemení.

Vettel je v nemilosti pre jedinú vec: poráža miláčika väčšiny publika Fernanda Alonsa. A to je neodpustiteľný prehrešok. Môžeme súhlasiť aj s tým, že v Malajzii sa zachoval absolútne neférovo, nesplnil príkaz tímu a predbehol Marka Webbera. Vtedy sme si zlízli kritiku za to, že sme ho označili za monštrum a azda ste aj mnohí mali pravdu v tom, že len ukázal svoju víťaznú povahu. Nuž a veľa ďalších škvŕn v súvislosti s ním nenájdeme. Ľudia pohybujúci sa v padoku tvrdia, že aj napriek úspechom ostal pri zemi, nie je namyslený, je milý, často vtipkuje. To znie celkom dobre na to, aby bol niekto nenávidenou osobou. Ani Alonso pritom nie je žiadny svätuškár, veď v McLarene mal problémy s Lewisom Hamiltonom i Ronom Dennisom a o rok neskôr musel Nelsinho Piquet havarovať, aby Španiel vyhral. Ale ako súčasný pretekár Ferrari má odpustené.

Čo nás po singapurskom víkende trochu prekvapilo, je skutočnosť, že na Vettelovu stranu sa postavili talianske médiá. Teda pardón, nepostavili sa na jeho stranu, ale verejne akceptujú jeho kvality. "Alonso je super, ale Vettel sa ukazuje ako ešte lepší," konštatuje Gazzetta dello Sport, ktorej musel Dietrich Mateschitz za tieto slová určite poriadne zaplatiť. A čo viac, tento denník pridáva aj ďalšie vety: "Vettel je neohroziteľný a naháňa strach. Jeho siedme víťazstvo v sezóne je viac ako zaslúžené. A to nemôže byť len zásluha Red Bullu, pretože jeho kolega Webber predvádza s rovnakým autom len ´normálne´ preteky. Nedokážeme pochopiť, kto môže Vettela pod pódiom vypískať."

A nie je to len Gazzetta, podobné slová volia aj ďalšie médiá. Nemecký Auto Motor und Sport dal po Singapure najvyššiu známku 10 len Vettelovi a rovnako postupoval aj Autosport. Briti takisto udelili len jedinú desiatku, Fernando Alonso a Kimi Räikkönen dostali "iba" deviatku. "Totálne a drvivo dominantný," píše platená verzia Autosportu - v článku s podpisom Edda Strawa - o Sebastianovi Vettelovi. "Toto už bolo o niečom viac, ako len o aute..."

Uznávajú to mnohí, len bežný fanúšik v našich končinách ešte celkom nie. Dá sa argumentovať tým, že Vettel má najlepšie auto, ale víťazstvo si pripísal predsa aj predtým s priemernou Scuderiou Toro Rosso. Bol to rok 2008, jeho prvá kompletná sezóna v F1 - začal ju s nulovými zápismi, ale keď si auto prispôsobil svojim potrebám, nazbieral viac bodov ako Mark Webber a David Coulthard v áčku Red Bullu dokopy. A s rovnakým šasi, keďže vtedy to bolo povolené. Takže Vettel o svojich kvalitách presvedčil už dávno. A presviedča o nich aj dnes, kedy je na ceste za svojim štvrtým majstrovským titulom.

Deje sa tak presne desať rokov po Michaelovi Schumacherovi, ktorý mal vo Ferrari svoje hviezdne obdobie v sezónach 2000 až 2004. Takisto sa hovorilo o nude, ale dnes už na tieto časy spomíname inak. Hovoríme o dominancii legendy tohto športu, ktorá sa natrvalo zapísala do histórie. Natrvalo sa zapíše aj súčasné Vettelovo obdobie a tak si to skúsme vychutnávať. Oceňme jeho kvalitu a čakajme, kedy sa nájde niekto lepší. Niekto, kto sa s tímom dostane do dokonalejšej harmónie a ukončí obdobie jednej tváre. Je zaujímavé, že podobne ako na konci éry Schumachera to môže byť opäť rovnaký muž: Fernando Alonso. A to by v jeho životopise mohla byť veľmi cenná kolonka.

Najnovšie z kategórie: Sebastian Vettel

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk