F1.sk F1.sk

Newey naďalej fandí ceruzke a papieru
zdroj: Red Bull Racing

Newey naďalej fandí ceruzke a papieru

"Človek nemôže pracovať voľnou rukou a veci zmeniť tak rýchlo, ako vďaka obyčajnej gume," hovorí o počítačoch.

Adrian Newey je považovaný za najlepšieho dizajnéra formuly 1, ktorého by vo svojich radoch chceli mať prakticky všetci. V kráľovskej motoristickej triede pôsobí už od začiatku 80. rokov minulého storočia a bol spoluzodpovedný za množstvo rôznych úspechov. Ak sa poobhliadneme za obdobím od roku 1990, kedy prišiel do špičkového Williamsu, tak jeho monoposty získali celkovo osem jazdeckých a sedem konštruktérskych titulov.

Prvú prácu si Brit našiel v tíme March. Neskôr si to skúsil v americkej sérii IndyCar a v roku 1988 pripravil pre Leyton House/March také aerodynamicky vyspelé auto, ktoré bolo o celé roky pred konkurenciou. Viacero ďalších tímov si ho v najbližších sezónach bralo za príklad a Newey sa stal stredobodom pozornosti. V tom čase ešte nemal ani 30 rokov.

March sa na začiatku 90. rokov dostal do finančných problémov a Newey prišiel o prácu, no okamžite po ňom siahol Sir Frank Williams. Za dizajnéra hovoril aj jeho titul z leteckého inžinierstva na Southamptonskej Univerzite, ktorý získal v roku 1980 s najvyšším vyznamenaním. Pomohol pri majstrovských úspechoch Nigela Mansella (1992), Alaina Prosta (1993) a po krátkej nadvláde Roryho Byrnea a Benettonu aj pri tituloch Damona Hilla (1996) a Jacquesa Villeneuvea (1997).

Nasledovali podobne úspešné roky s tímom McLaren, kde získal Mika Häkkinen tituly v rokoch 1998 a 1999 a následne bol vicemajstrom. McLaren bol rýchly aj v ďalšom období, ale na najvyšší stupienok sa tímu nedarilo dostať, pretože dominoval Michael Schumacher. Od roku 2006 registrujeme Neweyho v Red Bulle a v posledných dvoch sezónach sa tešil so Sebastianom Vettelom.

"Keď som začínal svoje pôsobenie v tíme, mali sme maximálne päť inžinierov a tak sme v podstate nedokázali vyvíjať," zaspomínal si Newey pre CNN World Sports. "Išlo len o to, aby sme auto postavili s čo najmenšími nákladmi. Nedisponovali sme potrebnými zdrojmi. Dnes majú top-tímy vyše sto inžinierov, možno aj 130. Môžeme intenzívne skúmať a vyvíjať. Dnes vieme veci robiť tak, ako sa to robí v automobilovom, leteckom alebo kozmickom priemysle."

Od 90. rokov sa formula 1 začala meniť, v hre bolo čoraz viac softvéru, jazdeckých pomôcok a rôznych senzorov. V dizajnovacích oddeleniach stavajú všetci na najmodernejšej počítačovej technológii, ale Newey je iný. Stačí mu papier a ceruzka: "Páči sa mi sloboda kreslenia i skutočnosť, že návrhy môžem rýchlo odhodiť a môžem kresliť nanovo."

"Keď vidím ľudí, ako navrhujú veci na počítači, je v tom podľa mňa aj slabina programu," pokračoval Newey. "Človek nemôže pracovať voľnou rukou a veci zmeniť tak rýchlo, ako vďaka obyčajnej gume. Ale či niekto pracuje s kresliacou doskou alebo počítačovým programom, je asi otázkou chute. Ja som jednoducho vyrástol takto a som azda človekom s príliš extrémnymi zvykmi."

Geniálne myšlienky sa vraj často zrodia celkom nečakane. "O probléme často premýšľam, nechám si ho v hlave, odídem a robím niečo celkom iné. Mozog je skutočne výnimočný, pretože sa od problému akoby vzdiali," reagoval dizajnér Red Bullu, ktorý ale naznačil, že nikdy sa nevzdiali celkom: "Niekedy príde riešenie na ďalší deň alebo o týdeň pod sprchou."

Newey by neprivítal len slobodu pri kreslení, ale aj slobodu po stránke pravidiel. "Nemám rád čoraz reštriktívnejšie pravidlá a to, že koncepty, ktoré nasadíme, sú opäť raz zakázané. Podľa mňa takto existuje riziko, že všetky autá budú rovnaké." So zmenami pravidiel už ale 53-ročný odborník problémy nemá: "Nie, pretože prinášajú množstvo nových možností. K veciam vieme pristúpiť aj inak - nielen tak, ako sa to robilo vždy. Musíme mať jasno v tom, čo chceme dosiahnuť, čo je najlepším riešením a pozrieť sa na to, ako to dopasovať k novým pravidlám."

V športe to v súčasnosti nie je len o aute a ani o jazdcovi. "Je potrebné mať dobrú kombináciu oboch. Existujú vlastne tri hlavné súčasti: jazdec, šasi - auto bez motora a motor," vyjadril sa Adrian Newey. "A pri šasi sa o najväčší rozdiel stará aerodynamika. Na víťazstvo v pretekoch potrebujete dobrého jazdca, dobrú aerodynamiku a motor. Kto nedisponuje touto kombináciou, vyhrá možno nejaké preteky, ale nezíska titul."

Najnovšie z kategórie: Adrian Newey

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk