F1.sk F1.sk

Michael Schumacher a jeho rivali - II.

Michael Schumacher vs. Damon Hill

V druhej časti môjho seriálu venovanému Michaelovi Schumacherovi a jeho rivaloch sa budem trochu podrobnejšie venovať udalostiam, ktoré sprevádzali rok 1994. Bol to rok, kedy Michael po prvý krát bojoval o titul, a tak som pokladal za potrebné oboznámiť vás s každým dôležitým faktom, týkajúcim sa jeho súboja so Sennom, či neskôr Hillom.
Rok 1994 - Benetton Ford B 184
Radikálna zmena technických predpisov, znovuzavedenie tankovania počas pretekov, smrť dvoch jazdcov, diskvalifikácie, dištanc. Toto  všetko sú len zlomky toho, čo srevádzalo sezónu ´94 na okruhoch, či v zákulisí.

FIA v snahe zatraktívniť preteky zakázala používanie trakčnej kontroly, aktívneho pruženia predných aj zadných kolies, samočinnú prevodovku a naopak znovu zaviedla tankovanie počas pretekov. V rámci bezpečnosti to však znamenalo krok späť a keď si uvedomíme, že práve pre bezpečnosť FIA v tých rokoch neurobila takmer nič, nešťastie nenechalo na seba dlho čakať...
Všeobecne sa očakávalo, že Ayrton Senna bude dominovať a jediným, kto mu to môže trošku znepríjemniť, bude Michael Schumacher. No už prvé testy odhalili pravdu, ktorá  vôbec nekorešpondovala s papierovými prognózami. Schumacher bol počas celej zimy medzi najrýchlejšími a práve Senna s tímovým kolegom Damonom Hillom boli často odkázaní na poruchy motora Renault. Monopost Williams sa navyše veľmi ťažkopádne ovládal, čo sa o  Benettone povedať nedalo. Jeho motor ako aj šasi fungovali spoľahlivo, čo dodalo Michaelovi veľmi potrebné sebavedomie. Naopak Sennu to znepokojovalo. Na sklonku kariéry by bola porážka od Nemca to najhoršie, čo by sa mu mohlo stať. Hill sa takisto nechcel zmieriť s úlohou štatistu a bol odhodlaný favoritov potrápiť. Veď v jeho prvej kompletnej sezóne (1993) dal všetkým dostatočne najavo svoje kvality  víťazným „hattrickom“, keď vyhral v Maďarsku, Spa aj Monze.
Sezóna sa začala podľa predpokladov. V Interlagose síce Senna dokázal vyhrať kvalifikáciu, no v pretekoch sa ukázala sila Benettonu a Schumachera. Sennu predbehol v boxoch a víťazstvo už z rúk nepustil. Senna naopak s „ťažkopádnym“ Williamsom dostal šmyk a 12 kôl pred koncom sa húfy ľudí mohli poberať domov...
Hill sa trápil a hoci skončil druhý, na Schumachera mal v cieli stratu jedno kolo.
V Aide sa situácia opakovala. Schumi v pohode vyhral, keď Sennu torpédoval Häkkinen už v prvej zákrute a Hill odstúpil kvôli poruche.
A tak pred príchodom na európsku pôdu musel Senna čeliť tvrdému tlaku. Okamžite tlačil na mechanikov a žiadal zmeny aerodynamiky a lepšiu stabilitu jeho auta. Do Imoly tak prišli Williamsy s novým predkom a malými úpravami na riadení. No  práve víkend v Imole sa navždy  zapísal do análov F1 ako „čierny“. V piatok mal vážnu nehodu Barrichello, v sobotu sa zabil Ratzenberger, no a v nedeľu sa skončila jedna veľká éra. Éra Ayrtona Sennu. V siedmom kole vybočil v zákrute Tamburello z trate a rútil sa priamo do múru. Pri náraze sa jeho Williams rozletel a Ayrton ostal nehybne sedieť v jeho troskách. Zomrel o niekoľko minút v Bolonskej nemocnici...
Preteky však pokračovali ďalej a Schumacher aj do tretice vyhral. Hill skončil šiesty.
Udalosti v Imole odštartovali vlnu kritiky na adresu FIA. Tá sa rozhodla okamžite situáciu riešiť a vydala opatrenia na zlepšenie bezpečnosti monopostov a okruhov F1. Frank Williams a riaditeľ okruhu v Imole boli dokonca obvinení z nedbanlivosti a zodpovednosti za Sennovu smrť a tento zbytočný proces sa „vliekol“ až do roku 1999, keď boli obaja zbavení obvinenia a prípad sa uzavrel. Vráťme sa späť na trať. Damon Hill sa razom stal vodcom tímu Williams v boji o titul.

No nachádzal sa v nezávideniahodnej situácii. Musel sa vyrovnať so skutočnosťou, že v „jeho“ aute sa zabil človek, navyše dobrý priateľ. Strata 33 bodov po štyroch pretekoch mu tiež nepridávala na optimizme. No aj napriek tomu bol pripravený za Ayrtona bojovať, ako to len bude možné. Dva dni po Imole letel do Sao Paula, kde sa zúčastnil Ayrtonovho pohrebu. Schumacher ostal doma a hádam len on sám vie, prečo tak spravil...

BARCELONA- prvé zakopnutie.

Schumacher od štartu viedol, no v 21. kole mu odišiel najprv šiesty,  potom štvrtý, až mu ostal len piaty prevodový stupeň. Damon ho predbehol a vyhral, no Schumi aj napriek tomuto hendikepu dokázal dokončiť ako druhý! Hill a celý tím Williams tu ukázali obrovskú vôľu po víťazstve. Po smrti Sennu potrebovali tento výsledok ako soľ. Úsmev sa znovu vrátil na ich tváre. Schumi však mohol byť pokojný. Všetko sa vyvíjalo podľa plánu, snáď aj lepšie, ako si želal. Výsledok z Barcelony ho nijako nevzrušoval. Senna bol preč a Hill? Ten podľa neho nemá dostatok kvalít na to, aby dokázal zredukovať ten hrozivý náskok, ktorý po ďalšom víťazstve v Kanade narástol už na 33 bodov! Zaujímavá situácia nastala v ďalších pretekoch v Magny-Cours. Williams vsadil všetko na jednu kartu a povolal na miesto benjamínka Coultharda skúseného Nigela Mansella. Ten v tom čase kraľoval americkej sérii CART a mal Damonovi v boji o titul pomôcť. V tréningu sa Nigel „pochlapil“ a skončil druhý za Hillom, Schumi bol až tretí a vyhliadky na triumf Hilla boli nádejné. No nádej žila len 100 metrov. Schumacher na štarte „vystrelil“ svoj Benetton medzi oba Williamsy a bol prvý. Víťazstvo už z rúk nepustil.
No tento skvelý výkon vrhol zlé svetlo na Schumachera s Briatorem (šéf Benettonu). Väčšina tímov ich obvinila, že používajú nedovolenú trakciu, najmä v oblasti štartov (tzv. launch control), pričom poukazovali najmä na Monako a Magny-Cours.
Schumacher na to, „máme špeciálne modifikovanú spojku, ktorá mi umožňuje lepší odpich. Navyše som v testoch urobil aspoň 150 cvičných štartov. A vôbec. Ak proti tomu niečo máte, podajte protest. Pochybujem, že niečo nájdete. Sme čistí, pretože ináč by sme boli ihneď od FIA potrestaní. Na rozdiel od Ferrari!“
SCHUMACHER - HILL      66:29


SILVERSTONE - zlom vo vývoji

Nasledujúca Grand Prix v anglickom Silverstone priniesla obrovský zlom vo vývoji šampionátu. Asi nikto v tom čase neveril, že boj o titul sa ešte dá zdramatizovať. No udalosti v Anglicku ukázali, že vo formule 1 je možné všetko. Hill štartoval z Pole, Schumacher stál vedľa neho. Pri štarte do zahrievacieho kola sa Schumi dostal pred Hilla a chvíľu pred ním jazdil. To v tom čase nebolo dovolené a tak Schumimu hrozila penalizácia. Stalo sa. Stewardi v 14.kole vydali oficiálne vyhlásenie do tímu Benetton, aby zavolali Michaela do boxov na 5 sekúnd STOP&GO. Briatore tak neurobil a Michael jazdil za Hillom naďalej. Briatore: “mysleli sme, že sa mu to priráta k výslednému času!“ To by sa stalo, keby vyhlásenie Stewardov prišlo v záverečných 12. kolách. A keď sa Michael v najbližších troch kolách v boxoch neobjavil, bol diskvalifikovaný a vzápätí mu bola ukázaná čierna vlajka. No aj tú Michael tri kolá po sebe ignoroval a aj napriek tejto skutočnosti preteky dokončil!!! „Ja som žiadnu vlajku nevidel! Akurát tabuľku s číslom päť. Navyše to bolo ukazované na mieste, kde ideme 280 km/h a tak vidieť to bolo prakticky nemožné. A nechápem, prečo som bol vlastne penalizovaný! Robiť preteky zaujímavejšie týmto spôsobom je smiešne. V zahrievacom kole sa bežne predbieha a doteraz nikoho za to nepotrestali!“ To boli slová Michaela po pretekoch. Hill vyhral a hoci Schumi skončil druhý, 6 bodov mu odobrali.
Navyše mu po tomto škandále hrozí dištanc minimálne na jedny preteky a to hneď v nasledujúcich pretekoch v rodnom Nemecku.
FIA ale svoje rozhodnutie odkladala a tak Michael na Hockenheime štartoval. Preteky nedokončil kvôli poruche motora, no Damon z jeho bodového náskoku neukrojil nič. Skončil až ôsmy.
Pred Maďarskom nebolo stále o Michaelovom osude rozhodnuté. Schumi však štartoval a vyhral pred Hillom.

SCHUMACHER - HILL      76:45
V Spa sa proti Michaelovi spikli všetci diabli. Okrem toho, že už vedel o svojom dištanci na najbližšie preteky v Monze a Estorile, bol diskvalifikovaný z prvého miesta pre nedovolenú hrúbku spodnej platne podvozku. Benetton sa odvolal a argumentoval tým, že platňa sa „stenčila“ pri Michaelovom šmyku na obrubníku v 35. kole pretekov. FIA protest zamietla a Hill sa tešil z 10 dôležitých bodov.

Ak chcel Damon pomýšľať na titul, musel pri absencii Schumachera v nasledujúcich dvoch pretekoch vyhrať. A neponechal nič na náhodu. 2 víťazstvá = 20 bodov. SCHUMACHER - HILL      76:75
V Jereze a Suzuke si obaja body podelili a tak sa malo rozhodnúť v Adelaide, posledných pretekoch sezóny. Musím však podotknúť, že až doposiaľ to bol férový súboj bez akýchkoľvek urážok či kolízií na oboch stranách. Všetko sa zmenilo až po odjazdenom 36. kole pretekov v Adelaide...

ADELAIDE - rozhodujúci útok
Mansell mal Pole position, Schumi bol druhý, Hill tretí.
ŠTART. Nigel zaspal, čo využili Schumi s Hillom a dostali sa pred neho. Toto
poradie sa nemenilo až do inkriminovaného momentu. Na konci 35.kola mal Schumacher pred Hillom náskok 1,9 sekundy. 36. koloOkruh v Adelaide patrí medzi mestské okruhy. Úzku trať lemujú múry prakticky
po celej jeho dĺžke. V ľavotočivej pravouhlej zákrute robí  Michael chybu a
„obtiera“ sa so svojim Benettonom o múr. Stíha to korigovať, no stráca rýchlosť. Hill sa rúti zo zákruty ale nevidí, čo sa Michaelovi stalo. Vidí len Michaelov pokus o návrat do jazdeckej stopy a že nabieha do zákruty nezvykle veľkým oblúkom a pomalšie, ako by mal. Ďalšia zákruta bola vlastne kópiou tej predošlej, ibaže na opačnú stranu. Damon sa inštinktívne „pichá“ do odkrytého priestoru po pravej strane Michaela, no ten stáča volant ako keby Damona nevidel. BOOM! Michael letí do neďalekej bariéry s pneumatikami a končí. V prvom momente sa zdá, že Damon môže pokračovať, no keď o pár sekúnd zabáča do boxu so zlomeným predným závesom kolesa, je jasné, že Michael Schumacher sa po prvý raz stáva majstrom sveta F1! Schumacher po pretekoch. „Išiel som do zákruty, keď vtom som zbadal Damona vedľa mňa a zrazili sme sa. Bol som stále pred Damonom. Bola to moja zákruta. Je jasné, že niektorí jazdci by reagovali ináč než Damon. Počkali by a predbehli by ma v ten správny a bezpečný moment. No nemyslím, že by sme to mali nejako zvlášť rozoberať.“ Damon Hill po pretekoch. „Čo už! Stalo sa. Neostáva mi nič iné, len pokúsiť sa získať titul na budúci rok.“ Damon Hill o niekoľko týždňov neskôr. „Bol to inštinkt. Videl som, že má Michael problémy. Ale ako po tom jeho kontakte mieril úplne doľava a bol taký pomalý, domnieval som sa, že ide svoje auto odstaviť. A tak som išiel pekne doprava. Bol som veľmi prekvapený, keď on zabočil tiež.“ Táto kolízia sa ihneď stala témou číslo jeden vo svete F1 a je ňou vlastne dodnes. Damon doplatil na svoju nezrelosť. Reagoval trochu unáhlene, no ako som už spomínal, reagoval tak, ako to v tej chvíli cítil najlepšie.
Nestihol si uvedomiť, že Michael urobil chybu. V opačnom prípade by si určite počkal na vhodnejšiu chvíľu pre uskutočnenie predbiehacieho manévru. No kto vie, či by sa to aj potom neskončilo rovnako? Súdiac podľa Schumacherovej reakcie to vyzeralo tak, že Hilla v ten deň za žiadnych okolností pred seba nepustí.
Takisto nikdy nezistíme, či Michaelova chyba pri výjazde zo zákruty nemala za následok poškodenie vozidla. Ak áno, potom mu Damonov pokus o predbehnutie veľmi prišiel vhod.  Ja viem, všetko je to len hypotéza, no každopádne treba podotknúť, že keby  boli ich úlohy vymenené a Michael by bol ten, kto by potreboval získať bod, určite by si Damona v tom súboji všimol a volant by nestočil... Tak toto bol záver hektickej sezóny ´94. Michael Schumacher mal všetky tromfy v rukách a len „vďaka“ jeho chybe (a chybe Benettonu) v Silverstone a aj kvôli nie dokonalým pravidlám  sa musel nakoniec o titul strachovať do poslednej chvíle. Nakoniec sa mu ho podarilo vybojovať, no všetka česť Damonovi Hillovi! Za tých okolností, aké sprevádzali rok 1994, dokázal urobiť šampionát napínavým až do konca a tak si zaslúži ocenenie „morálny víťaz“. SCHUMACHER - HILL



















Body Víťazstvá Pole Positions Tréningové duely Najrýchlejšie kolá Dokončené preteky Stupne víťazov
92 - 91 (71)  8 - 6 (4)   6  - 2  11 - 3    8 - 6 (5) 12 - 13 (11) 12 - 11(9)

* V zátvorke sú údaje bez GP Talianska a Portugalska

Rok 1995 - Benetton Renault B 185

Schumacher sa pred začiatkom sezóny vytešoval. „Konečne nemusím nikoho naháňať, teraz budem ja naháňaný!“ A tým tak trošku vyzýval do boja svojho najväčšieho konkurenta Damona Hilla. Ten nepotreboval žiadnu extra motiváciu.
„Schumacherovi sa revanšujem!“ zneli jeho slová. A tak sme sa mohli tešiť na ostrý súboj. Aj táto sezóna bola bohatá na zmeny v predpisoch v oblasti techniky. Objem motora bol stanovený na 3 litre (pokles až o 100 koní), celková váha vozidla s jazdcom min.595 kg a v oblasti aerodynamiky sa urobili viaceré zmeny na zníženie prítlaku (až o 15%). V boji o titul sa neočakávali žiadne zmeny. Michael Schumacher obhajoval titul a Damon Hill mal k dispozícii druhý pokus na jeho získanie.
V tíme Benetton nastala podstatná zmena v dodávateľovi motorov. Fordy V8 boli nahradené Renaultami V10, čiže rovnakými agregátmi, aké mali poháňať monoposty Williams s Hillom za volantom. Čakalo sa teda na to, ktorý tím bude lepší komplexne: motor, prevodovka, šasi, jazdec. Nechcem predbiehať, ale celkovo z tohto súboja vyšiel ako víťaz Schumacher a tím Benetton- Renault. Poďme sa pozrieť, prečo.
O triumfe v súboji o majstra sveta jazdcov rozhodli tieto tri faktory. 1. Nevyrovnanosť monopostov Williams a zároveň veľká spoľahlivosť vozov Benetton
2. Nehoda Damona Hilla vo Veľkej cene Nemecka
3. Schumacherove víťazstvo v Spa.
Hoci sa nedá ani o jednom tíme hovoriť ako o lepšom, z globálneho hľadiska mal Benetton oproti Williamsu navrch. Bol kompaktnejší a najmä vyrovnanejší. Kým Williams dokázal postaviť na prvé dve zámorské GP víťazné auto, po príchode do Európy mali ich jazdci problémy  nastaviť auto do kvalifikácie či pretekov a tak to išlo až do konca sezóny. Ako na hojdačke.
Benetton bol superspoľahlivý, najmä čo sa týka Schumacherovho monopostu. Zo 17 pretekov len jedny nedokončil pre technickú poruchu (Hungaroring, porucha motora)! 4-krát mal kolíziu so súpermi (2x Hill) a zbytok boli víťazstvá, alebo bodované umiestnenia. Druhým faktorom Hillovho neúspechu bola nehoda na GP Nemecka.
Tomu však predchádzal dôležitý moment počas pretekov v Silverstone (kde inde?!).
V záverečnej fáze pretekov viedol Schumacher pred Hillom. Trať v Silverstone bola v tom čase nanovo prestavaná a prakticky na nej nebolo miesto na predbiehanie.
Damon skracoval náskok sekundu po sekunde až pokým sa nedostal Schumacherovi „na dostrel“. 3 kolá sa snažil nájsť spôsob, ako Michaela predbehnúť. Neúspešne.
Keď už aj čas tlačil, rozhodol sa Damon v 46.kole v zákrute PRIORY podniknúť pokus hop alebo trop. Výsledok? Obaja skončili v únikovej zóne s poškodenými monopostami. Nebolo to najšťastnejšie riešenie, keďže Michael nemohol tejto kolízii zabrániť. Damon to proste prepískol. No táto kolízia poodhalila, ako Damon v tom čase rozmýšľal. „Buď ma Michael pustí a vyhrám, alebo ma nepustí a nevyhrá nikto!“ Asi tak to približne bolo. No bola to súčasť jeho taktiky, ktorá mala pôsobiť na Michaelovu  psychiku. Stav po týchto pretekoch bol nasledovný:
Schumacher - Hill     46:35
A tak prišlo už spomínané Nemecko. Damon bol po kolízii zo Silverstonu pod tlakom médií. To sa prejavilo hneď po štarte. Hill štartoval z pole position a odštartoval dobre, no pri nájazde do prvej zákruty dostal šmyk a vyletel do štrku... Jasná chyba Hilla! Schumacher bez problémov vyhral a zvýšil náskok na 21 bodov. Damon jednoznačne nezvládal ten tlak, ktorý bol naňho vyvíjaný zo všetkých strán. A keď Schumacher bezpečne zbieral jeden bod za druhým, titul sa mu začal rozplývať pred očami. Na Hungaroringu sa Schumimu moc nedarilo, keď ho 5 kôl pred koncom zradil motor. Damon vyhral a pokúsil sa situáciu ešte zdramatizovať.


SPA - cesta k druhému triumfu

V Belgicku sa, dovolím si tvrdiť, rozhodlo o titule. Po tejto
porážke sa Hill do konca sezóny nedokázal psychicky pozviechať a pokúsiť sa o posledný útok. Kvalifikácia bola bláznivá a skončila takto:  4. Hill a 16.
Schumacher! Preteky boli ukážkou skvelej jazdy Schumachera v daždi a najmä schopnosti ako „čítať“ preteky dopredu. Vďaka týmto plusom vyhral Schumi nejednu Grand Prix a tak sa stalo aj tu v Spa. Michael sa zo 16. pozície predral postupne až do vedenia a hoci aj Damon zajazdil dobre, na Michaela a skvele pracujúci tím Benetton nemal. V Monze sme boli svedkami ďalšej kolízie medzi Michaelom a Damonom. Bola úplne podobná tej z Anglicka a len dokazovala Damonou rezignáciu.
Hoci do konca sezóny zostávalo ešte 5 pretekov a teoreticky bolo možné všetko, Schumiho obrovská istota v seba a v monopost vyvrátila akékoľvek pochybnosti.
Ďalšie 3 víťazstvá na Nurburgringu, Aide a v Suzuke boli toho jasným dôkazom.
A tak sa Michael Schumacher po roku zase tešil zo zisku titulu. Damonov revanš síce prišiel, no nie v podobe titulu, ako si želal, ale v podobe kolízií, ktoré nič neriešili. A tak mu neostávalo nič iné, ako čakať na ďalšiu sezónu. Vyhliadky do nej vyzerali nádejne. Schumacher sa chystal štartovať  v nových farbách - červených farbách talianskej stajne Ferrari, kým Damon zostával ešte na rok vo Williamse.  Či sa mu to dotretice podarilo?
Uvidíme nabudúce. SCHUMACHER - HILL




















Body Víťazstvá Pole Positions Tréningové duely Najrýchlejšie kolá Dokončené preteky Stupne víťazov
102 - 69     9 - 4   4 - 7    5 - 12   8 - 4   12 - 10

Tomáš Šperka  tsperka@hotmail.com

Najnovšie z kategórie: Williams

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk